Theatre pedagogy as an area of negotiating and understanding complex concepts by kindergartners in times of crisis : an intervention-based research study
Part of : Προσχολική & σχολική εκπαίδευση ; Vol.4, No.2, 2016, pages 323-334
Issue:
Pages:
323-334
Author:
Abstract:
In this research theatre pedagogy was used to explore kindergartners’ perceptions of the economic crisis and its aspects in their everyday lives, as well as to provide them with opportunities to invest crisis situations with a positive, dynamic meaning, and to shift towards the humanitarian values of justice, active citizenship and understanding the other. Through our theatre-pedagogic programme, a social topic was put forward to the class, and performing arts tools were used to generate a framework for seeking solutions and finding meaning. Research results corroborate the value of theatre pedagogy to kindergartners negotiating, expressing and understanding complex concepts like those of the economic crisis and its aspects. Theatre pedagogy can also generate empathy in kindergartners for what is unusual, different, or seemingly distant and irrelevant.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Theatre pedagogy, drama and theatre in education, theatre of the oppressed (TO), play, economic crisis, empathy, early childhood
References (1):
- Alkistis (2000). Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση [Drama in education]. Athens, Greece: Ellinika Grammata.Alkistis (2008). Μαύρη αγελάδα - άσπρη αγελάδα. Δραματική τέχνη στην εκπαίδευση και διαπολιτισμικότητα [Black cow – white cow. Drama in education and interculturalism]. Athens, Greece: Topos.Altrichter, H., Posch, P., & Somekh, B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους: Μια εισαγωγή στις μεθόδους της έρευνας δράσης [Teachers investigate their work: an introduction to the methods of action research] (M. Deligianni, trans.). Athens, Greece: Metaixmio.Boal, A. (1979). Theatre of the oppressed. London: Pluto Press.Boal, A. (2013). Θεατρικά παιχνίδια για ηθοποιούς και για μη ηθοποιούς [Games for actors and non-actors] (Μ. Papadima, trans.). Thessaloniki, Greece: Sofia.Burleson, J. D. (2003). Augusto Boal's theatre of the oppressed in the public speaking and interpersonal communications classrooms. Louisiana: Louisiana State University.Cohen, L., Manion, L., & Morrison K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας [Research methods in education] (S. Kiranakis, Μ. Mavraki, Ch. Μitsopoulou, P. Bithara, & Μ. Filopoulou, trans.). Athens, Greece: Metaixmio.Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing Grounded Theory (4th ed.). United States of America: Sage publications.Doliopoulou, Ε. (2013). Αντιλήψεις νηπίων για την οικονομική κρίση: Μια μελέτη περίπτωσης στην Ελλάδα [Kindergartners’ views about the economic crisis: A case study from Greece]. Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση [Preschool and Primary Education], 1(1), 108-129. doi: dx.doi.org/10.12681/ppej.22.Duncan, G. J., Brooks-Gunn, J., & Klebanov, P. K. (1994). Economic deprivation and early childhood development. Child Development, 65(2), 296-318.Garbarino, J. (2008). Children and the dark side of human experience. Confronting global realities and rethinking child development. New York: Springer.Giotakos, Ο. (2010). Οικονομική κρίση και ψυχική υγεία [Economic crisis and mental health]. Ψυχιατρική [Psychiatriki], 21(3), 195-204.Govas, Ν. (2003). Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο. Ασκήσεις, παιχνίδια, τεχνικές. Ένα πρακτικό βοήθημα για εμψυχωτές θεατρικών ομάδων και εκπαιδευτικούς [For a youthful creative theatre. Exercises, games, techniques. A practical manual for animators of theatrical production companies and educators]. Athens, Greece: Metaixmio.Hassandra, Μ., & Goudas, Μ. (2003). Κριτήρια εγκυρότητας και αξιοπιστίας στην ποιοτική-ερμηνευτική έρευνα [Validity and reliability criteria in qualitative-interpretive research]. Ψυχολογική Εταιρείας Βορείου Ελλάδος [Psychological Society of Northern Greece], 2, 31-47. Retrieved 28-1-2015 from http://www.pseve.org/Annals_el/UPLOAD/hassandra2_gr.pdf.Kalerante, Ev., Koltsaki, Ν., & Kontopoulou, Α. (2012). Πολιτική και λόγος των νηπίων για την οικονομική κρίση. Μια μελέτη περίπτωσης σε νηπιαγωγείο της Φλώρινας [Politics and kindergartners’ discourse about the economic crisis. A case study from a kindergarten in Florina]. In Π. Γεωργογιάννης (Eπιμ.) (2012), Διαπολιτισμικότητα, διοίκηση της εκπαίδευσης και οικονομική κρίση στην κοινωνία, το σχολείο, την οικογένεια και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα, Τόμος ΙΙ (pp. 273-283) [Πρακτικά 15ου διεθνούς συνεδρίου, Πάτρα 23-25 Νοεμβρίου 2012]. Retrieved 3-3-2015 from http://www.kedek.inpatra.gr/seminario3/diapolitismiki.pdf.Kliphuis, M. (1975). Creative process therapy: The creative situation. Art Psychotherapy, 2(3-4), 283-285. doi: 10.1016/0090-9092(75)90012-5.Kogidou, D. (2012). Γονείς και παιδιά σε περίοδο οικονομικής κρίσης [Parents and children at a time of economic crisis]. TVXS, 18-4-2012. Retrieved 2-12-2015 from http://tvxs.gr/news/egrapsan-eipan/goneis-kai-paidia-se-periodo-oikonomikis-krisis-tis-dimitras-kogkidoy.Kolaitis, G. (2011). Η οικονομική κρίση και οι επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των νέων [The economic crisis and its impact on young people’s mental health]. Enet-Ελευθεροτυπία, 28-10-2011. Retrieved 2-12-2015 from http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=321737.Kondoyanni, A., Lenakakis, A., & Tsiotsos, N. (2013). Intercultural and Lifelong Learning based on Educational Drama. Prepositions for Multidimensional Research Projects. Scenario, 7(2), 27-46. Retrieved from http://research.ucc.ie/scenario/2013/02/KondoyianniLenakakisTsiotsos/03/en.Lenakakis, A. (2004). Paedagogus Ludens. Erweiterte Handlungskompetenz von Lehrer(inne)n durch Spiel- und Theaterpädagogik [Paedagogus ludens. Expanded potential for teacher action through Drama/Theatre]. Berlin, Germany: Schibri.Lenakakis, Α. (2008). Η Θεατροπαιδαγωγική ως νέο μοντέλο παρέμβασης στην αγωγή ατόμων με εμπόδια στην ζωή και στη μάθηση [Theatre pedagogy as a new education programme model for people with learning and other disabilities]. In Η. Κουρκούτας & J. P. Chaertier (Eπιμ.), Παιδιά και έφηβοι με ψυχοκοινωνικές και μαθησιακές διαταραχές (pp. 455-470). Athens, Greece: Topio.Lenakakis, Α. (2012). Οι αντιστάσεις μας στο ανοίκειο ως πρόκληση: Ευκαιρίες διαπολιτισμικής συνάντησης και επικοινωνίας μέσω Θεατροπαιδαγωγικής [Addressing resistance to unfamiliarity as a challenge: opportunities for cross-cultural encounter and communication through theatre pedagogy]. In Γ. Ανδρουλάκης, Σ. Μητακίδου, & Ρ. Τσοκαλίδου (Eπιμ.), Σταυροδρόμι γλωσσών & πολιτισμών: Μαθαίνοντας εκτός σχολείου. Πρακτικά 1ου διεθνούς συνεδρίου (pp. 114-128). Thessaloniki, Greece: Polydromo & Faculty of Education, Aristotle University of Thessaloniki.Lenakakis, Α. (2013). H Θεατροπαιδαγωγική στην εκπαίδευση: Τάσεις και στάσεις. Μια έρευνα με αφορμή τα σενάρια για τη συνέντευξη των υποψηφίων σχολικών συμβούλων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης [Theatre pedagogy in education: trends and attitudes. A research based on interview scenarios for prospective school counselors to primary education teachers]. Παιδαγωγικά Ρεύματα στο Αιγαίο [Educational Trends in Aegean], 6-7, 1-12. Retrieved from http://www.rhodes.aegean.gr/ptde/revmata/magazine.html.Levin, D. E. (2013). Helping children understand and deal with poverty: Lessons from Greece. Exchange, 211, 51. Retrieved 19-5-2015 from http://www.commercialfreechildhood.org/sites/default/files/Exchng-Pov%26Ch5-13-Greece.pdf.Lundberg, M, & Wuermli, A. (Εds.) (2012). Children and youth in crisis. Protecting and promoting human development in times of economic shocks. Washington, DC: The World Bank. Retrieved from https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/9374/702600PUB0EPI0067902B09780821395479.pdf?sequence=1.MacDonald, S., & Rachel, D. (2001). Το θέατρο φόρουμ για εκπαιδευτικούς [Augusto Boal’s forum theatre for teachers]. Εκπαίδευση & Θέατρο [Education & Theatre], 1, 42-49.McLoyd, V. C., & Wilson, L. (1991). The strain of living poor: Parenting, social support and child mental health. In A. C. Huston (Ed.), Children in Poverty (pp. 105-135). Cambridge: University Press.Prekate, V. (2014). Ψυχολογικό αντίκτυπο της οικονομικής κρίσης στα παιδιά [The psychological impact of the economic crisis on children]. TVXS, 9-2-2014. Retrieved from http://tvxs.gr/news/paideia/psyxologiko-antiktypo-tis-oikonomikis-krisis-sta-paidia-tis-biktorias-prekate.Saldaña, J. (2005). Theatre of the oppressed with children: A field experiment. Youth Theatre Journal, 19(1), 117-133.Schaedler, M. T. (2010). Boal’s theater of the oppressed and how to derail real-life tragedies with imagination. New Directions for Youth Development, 2010(125), 141-151.Schraad-Tischler, D. (2015). Social justice in the EU – index report 2015. Social inclusion monitor Europe. Berlin, Germany: Bertelsmann Stiftung.Sideris, Ν. (2013). Μιλώ για την κρίση με το παιδί: Εμπιστευτική επιστολή σε μεγάλους που σκέφτονται [Talking to a child about the crisis: A confidential letter to grown-ups who can think]. Athens, Greece: Metaixmio.Strauss, A. L., & Corbin, J. (1996). Grounded theory: Grundlagen qualitativer Sozialforschung [Grounded theory: Basics of qualitative research]. Weinheim, Germany: Belz-Psychologie Verlagsunion.