Οι συνέπειες των μετακινήσεων των λαών στην πολιτισμική τους ταυτότητα : Η περίπτωση της ταυτότητας των Ποντίων

Part of : Κοινωνική πολιτική ; Vol.1, 2013, pages 112-135

Issue:
Pages:
112-135
Author:
Abstract:
Η εργασία έχει στόχο να αναδείξει τις διαδρομές μιας εθνοτικής πολιτισμικής ταυτότητας – συγκεκριμένα της ποντιακής – στον ελλαδικό χώρο. Το ελληνικό εθνικό κράτος, κατά τη διαδικασία εθνικής ολοκλήρωσης και ομογενοποίησης, χρησιμοποίησε διάφορους τρόπους για να εντάξει στο κυρίαρχο πολιτισμικό πρότυπο, όλες τις εθνοτικές ομάδες, που το αποτελούσαν. Μία από τις ομάδες αυτές είναι η ποντιακή. Οι Πόντιοι, έχουν μια ιδιαίτερη πολιτισμική ταυτότητα που εκφράζεται, τόσο με τη στενή έννοια του όρου – διάλεκτος, τρόπος διαβίωσης, ήθη, έθιμα - όσο και με μία ευρύτερη έννοια, που εκδηλώνεται μέσα από τον τρόπο σκέψης και δράσης, που είναι διαφοροποιημένος από τον κυρίαρχο εθνικό. Η ποντιακή ταυτότητα, παρά τις διακυμάνσεις που υπέστη υπό την επιρροή διαφόρων μορφών αποκλεισμού, προσπαθειών επιβίωσης και παρά τη διέλευση ενός αιώνα από την είσοδο των πρώτων Ποντίων προσφύγων στην Ελλάδα, παραμένει σε μεγάλο βαθμό ενεργή, ανθεκτική και ισχυρή, άλλοτε σε αντιπαράθεση και άλλοτε σε σύμπλευση με την εθνική πολιτισμική ταυτότητα.
Subject:
Subject (LC):
References (1):
  1. Balibar, E. - Wallerstein I. (1991). Φυλή, έθνος, τάξη : Οι διφορούμενες ταυτότητες (μτφρ. 'Αγ. Ελεφάντης και Ελένη Καλαφάτη), Αθήνα: Πολίτης .Elias, N. (1997). Η εξέλιξη του Πολιτισμού, Κοινωνιογενετικές και ψυχογενετικές έρευνες (μτφρ Εμ. Βαϊκούση), Αθήνα: Νεφέλη.Freud, S. (1978). Τοτέμ και Ταμπού, (μτφρ. Χ. Αντωνίου), Αθήνα: ΕπίκουροςFreud, S. (1994). Ψυχολογία των μαζών και ανάλυση του Εγώ, (επιμ. Θ. Λίποβατς, μτφρ. Κ. Τρικεριώτη), Αθήνα: Επίκουρος.Hobsbawm, E.J. (1990). Έθνη και εθνικισμός, από το 1780 μέχρι σήμερα, Πρόγραμμα, μύθος, πραγματικότητα, (μτφρ. Χ. Νάντρις), Αθήνα: Καρδαμίτσα.Hobsbawm, E.J. (2000). Η Εποχή των Επαναστάσεων 1789-1848 (μτφρ. Μ. Οικονομοπούλου), Αθήνα: ΜΙΕΤ.Inalcik, H. (1995). Η Οθωμανική Αυτοκρατορία, Η κλασική εποχή 1300-1600 (μτφρ. Μ. Κοκολάκης), Αθήνα: Αλεξάνδρεια.Λένιν, Β. Ι. (2005). Ο Ιμπεριαλισμός, ανώτατο στάδιο του καπιταλισμού, Αθήνα: Σύγχρονη Εποχή.Lévi-Strauss, C. (1977). Η άγρια σκέψη (εισαγωγή σχόλια. Αλ. Κυριακίδου- Νέστωρος, μτφρ. Ε. Καλπούρτζη), Αθήνα: Παπαζήσης.Lévi-Strauss ,C. (1991). Φυλή και ιστορία (μτφρ. Ε. Παπάζογλου), Αθήνα: Γνώση.Weber, Μ. (1997). Εθνοτικές σχέσεις και Πολιτικές κοινότητες. (εισαγ.μτφρ. Θαν. Γκούρας), Αθήνα: Κένταυρος.Αντωνοπούλου, Μ. (2008). Οι κλασσικοί της κοινωνιολογίας, Κοινωνική θεωρία και νεότερη κοινωνία, Αθήνα: Σαββάλας.Γαβρά, Ε. (2003). Αγροτικός Χώρος και Κατοικία στον Πόντο, από τον 19ο έως τις αρχές του 20ου αιώνα, Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη.Κασιμάτη, Κ. (2001). Δομές και Ροές, Το Φαινόμενο της Κοινωνικής και Επαγγελματικής Κινητικότητας, Αθήνα: Gutenberg.Καστοριάδης, Κ. (1981). Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας, Αθήνα: Κέδρος.Κιτρομηλίδης, Π. (2003). «Νοερές κοινότητες και οι απαρχές του εθνικού ζητήματος στα Βαλκάνια» στο Εθνική Ταυτότητα και Εθνικισμός στην Νεότερη Ελλάδα, Αθήνα: ΜΙΕΤ.Κορομηλά, Μαρ. (2001). Οι Έλληνες στη Μαύρη Θάλασσα. Από την Εποχή του Χαλκού ως τις αρχές τους 20ου αιώνα, Αθήνα: Πολιτιστική Εταιρεία Πανόραμα.Μηλιός, Γ. (1990) Τρόποι παραγωγής και κοινωνικές σχέσεις στην ελληνική ύπαιθρο (19ος και 20ος αιώνας), Επιστημονική Σκέψη, Νο 47, Μάης-Ιούνης 1990.Τριανταφυλλίδης, Μ. (1981). [1938] Άπαντα. 3ος τόμ., Νεοελληνική Γραμματική. Ιστορική Εισαγωγή. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη].