Parmenides and the Gurus

Part of : Πλάτων : περιοδικό της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων ; Vol.Λ, No.59-60, 1978, pages 157-173
PDF
Ccbyncnd

Issue:
Pages:
157-173
Parallel Title:
Ό Παρμενίδης και οι Γκουρού
Author:
Abstract:
Ό σκοπός του άρθρου είναι να έπιστηθή ή προσοχή επί τής παραλληλίας των σκέψεων των 'Ινδουιστών σοφών εις τα Ιερά Ινδικά κείμενα των Ούπανισάδ και του Παρμενίδου. Το πρώτον μέρος του άρθρου περιγράφει σχετικά τίνα χαρακτηριστικά της Ίνδουϊστικής σκέψεως και τοy τρόπου της ζωής τών 'Ινδουιστών φιλοσόφων—κυρίως του ρόλου τών Γκουρού ή μεγάλων διδασκάλων' την έννοιαν της πραγματικότητος καί την ενότητα της υπάρξεως" την σχέσιν μεταξύ Brahman καί Atman• το δόγμα του Maya καί την εννοιαν του κόσμου της εμπειρίας ώς παραισθησεως• καί την έννοιαν της αληθείας ώς ύπαρχούσης πέραν της κοινής αντιλήψεως καί γνώσεως μετά τών επιστημολογικών της συναρτήσεων. Το δεύτερον μέρος του άρθρου επανεξετάζει το υφος του βίου καί την δομήν τής σκέψεως του Παρμενίδου υπό το φώς τών 'Ινδουιστών Γκουρού. 'Εφιστάται ιδιαιτέρως ή προσοχή εις την θρησκευτικήν διάθεσιν την διέπουσαν τον τρόπον τής αληθείας καί εις τον κρίσιμον δεσμον μεταξύ ν ο ε ι ν καί ε ϊ ν α ι , ο όποιος είναι στενότερος εις τάς σχέσεις μεταξύ Brahman καί Atman εις τήν Ίνδουϊστικήν παράδοσιν παρά εις τας συμβατικάς σημασίας, αι όποιαι δηλουνται σήμερον μέ τάς λέξεις «σκέψις» καί «υπαρξις». Ή έννοια τής πραγματικότητος είς τον Παρμενίδην δείκνύεται οτι είναι όμοία προς τήν τών 'Ινδουιστών σοφών, αι δε διαφοραί δεικνύεται οτι προέρχονται άπο κάποιαν ειδικήν Έλληνικήν άντίληψιν τής τελειότητος. Ή στάσις του Παρμενίδου έναντι του τρόπου του φαινομενικού δεικνύεται οτι πηγάζει άπο τήν άντίληψίν του περί τής πραγματικότητος καί οτι πάλιν είναι όμοία, άλλ' όχι ή αύτη, προς τήν Ίνδουϊστικήν στάσιν έναντι του εμπειρικού κόσμου. Τέλος, ή επιστημολογία του Παρμενίδου, ή οποία διαφοροποιεί το ν ο ε ι ν άπο άλλας μορφάς τής γνώσεως, στηρίζεται είς το είδικον όντολογικον καθεστώς του νου. Το συμπέρασμα είναι οτι ό Παρμενίδης θά ήδύνατο να κατανοηθή καλύτερον, εάν τον άντελαμβανόμεθα μάλλον ώς ενα Ίνδουϊστήν, Γκουρού, παρά ώς ενα σύγχρονον φιλόσοφον.
Subject:
Subject (LC):