The Diverse Landscape of Contemporary Greek Playwriting

Part of : Γράμμα : περιοδικό θεωρίας και κριτικής ; Vol.22, No.2, 2014, pages 19-36

Issue:
Pages:
19-36
Author:
Abstract:
This essay makes an attempt to present the different trends in Greek playwriting during the last thirty years. The aim is to examine the dramatic production in the light of the postdramatic developments that define European theatre as a whole. In order to describe the wider context in which contemporary Greek playwriting develops, a brief outline of the major stages defining the theatrical activity of the period is sketched out. Moreover, the changes affecting the status of the dramatic text are discussed with regard to how different playwrights of the older and younger generation perceive their role and status in the field of theatrical practice. In mapping out the different trends, the focus lies on two major directions: on the plays that expand and reformulate the tradition of post-war realism, and on those that introduce and rework principles and elements originating in the field oi postdramatic aesthetics
Subject:
Subject (LC):
References (1):
  1. Angelikopoulos, Vasilis. "Four New Voices for the Theatre." [«Τέσσερις νέες φωνές για το θέατρο».] Kathimerini 5 Nov. 2006, Arts and Letters [Τέχνες και γράμματα] 3. Print.Arvaniti, Katerina. "Performances of Ancient Greek Tragedy on the Post-War Stage: Attempt of an Overall Survey." Logeion 1 (2011): 269-306. Print.Diamantakou, Kaiti. "Ancient and Modem Greek Heroes Talking Alone on Stage: Towards the Autonomy of Monologicity." [«Τραγικοί ήρωες μόνοι επί σκηνής στην αρχαία και σύγχρονη ελληνική δραματουργία: Η αυτονόμηση της μονολογικότητας».] Parabasis [Παράβασις] 10 (2010): 55-84. Print.Dimou, Akis. Interview by Kostas Agorastos. "Akis Dimou to Kostas Agorastos." 23 Nov. 2011. Web. 25 May 2014. <http://www.bookpress.gr/sinenteuxeis/ellines/akis-dimou/>.Efstathiadi, Maria. "Like the Chalk's Grinding on the Blackboard That Makes One's Flesh Creep." [«Σαν το τρίξιμο της κιμωλίας στον πίνακα που σε κάνει κι ανατριχιάζεις ».] Diavazo 461 (2006): 124-25. Print.Finburgh, Clare. "Voix/Voie/Vie: The Voice in Contemporary French Theatre." Yale French Studies 112 (2007): 99-115. Print.Flourakis, Andreas. Interview by Eugenia Somara. Theatrologos 6 (2013): 6. Print.Freris, Giorgos. "Il Teatro Greco Contemporaneo e l'Europa: Tendenze e Prospettive." Culture Teatrali 23 (2014): 108-12. Print.Grammatas, Theodoros. "Meccanismi di Rifiuto e Pratiche di Riscrittura della Storia nella Dramaturgia Greca Contemporanea." Culture Teatrali 23 (2014): 94-99. Print.Grigoriou, Rea. "The Influence of Television Aesthetics in Modern Greek Theatre." [«Η επίδραση της τηλεοπτικής αισθητικής στο νεοελληνικό θέατρο».] Unpublished paper presented in the Anniversary Conference on the Twenty Years of the Department of Theatre Studies: From the Country of Texts to the Kingdom of the Stage, organised by the Department of Theatre Studies, National and Kapodistrian University of Athens, Athens, 26-29 Jan. 2011. TS.Ioannidou, Eleftheria. "Meta-theatrical Questions and Tragic Reverberations: Andreas Staikos' Clytemnestral and Pavlos Matesis' The Uproar." [«Μεταθεατρικά ερωτήματα και τραγικοί απόηχοι: Κλυταιμνήστρα; του Ανδρέα Στάικου και Η βουή του Παύλου Μάτεσι».] Proceedings of the First Conference on Theatre Studies, Organised by PESYTH[Π.Ε.ΣΥ.Θ], December 16-18, 2005: 20th Century Greek Theatre, From the Theatre of Ideas to Postmodern Theatre. [To θέατρο στην Ελλάδα τον 20ό αιώνα. Από το θέατρο ιδεών στο μεταμοντέρνο.] Athens: ERGO, 2005. 339-48. Print.—. "Toward a National Heterotopia: Ancient Theatres and the Cultural Politics of Performing Ancient Drama in Modern Greece." Comparative Drama 44.4/45.1 (2010/2011): 385-403. Print.Kangelari, Dio. "Stage Readings of Greek Tragedy and Meta-theatre." [«Σκηνικές θεωρήσεις της τραγωδίας και μετα-θέατρο».] Unpublished paper presented in the Fourth Panhellenic Conference on Theatre Studies: Ancient Greek Theatre and its Reception, organised by the Department of Theatre Studies, University of Patras, 26-29 May 2011. TS.Kalavrianos, Yiannis. "Renewal is an Imperative!" [«Απαιτείται ανανέωση!»] Foyer 4 (2006): 55. Print.Kitsopoulou, Lena. "Diakos has Nowhere to Point his Gun." [«Ο Διάκος δεν έχει πού να στρέψει το όπλο του».] β/[ερ] (The Athens Festival Newspaper), 31, 4/2012: 22-23. Print.Kleftogianni, Ioanna. "Searching for Springtime in the Contemporary Greek Play." [«Αναζητώντας την άνοιξη στο νεοελληνικό θεατρικό έργο».] Eleftherotipia 3 June 2006: 40-41. Print.Lehmann, Hans-Thies. Postdramatic Theatre. Trans. Karen Jürs-Munby. London: Routledge, 2006. Print.Maniotis, Giorgos. "Off the Point or in the Era of Light Products." [«Εκτός θέματος ή η εποχή του light».] Proceedings of the Second Symposium on Modern Greek Theatre: The Greek Play in the 1990s. [Δεύτερο συμπόσιο νεοελληνικού θεάτρου: To ελληνικό θεατρικό έργο κατά τη δεκαετία του 1990.] 16-18 Oct. 1999. Athens: Ellinika Grammata, 2000. 174-84. Print.Markaris, Petros. "Five Observations." [«Πέντε διαπιστώσεις».] Ekkiklima 24 (1990): 27. Print.Mavrogeorgiou Vassilis. Interview. "Vassilis Mavrogeorgiou Talks to www.tospirto.net." tospirto.net. 7 Mar. 2014. Web. 12 Aug. 2014. <http://tospirto.net/theater/people/16741/>.Mavromoustakos, Platon. "Contemporary Greek Dramaturgy: Problems in Stylistic Classification." [«Προβλήματα υφολογικής κατάταξης της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας ».] Proceedings of the Second Symposium on Modern Greek Theatre: The Greek Play in the 1990s. [Δεύτερο συμπόσιο νεοελληνικού θεάτρου: Το ελληνικό θε ατρικό έργο κατά ν] δεκαετία του 1990.]\6-\& Oct. 1999. Athens: Ellinika Grammata, 2000. 30-36. Print.Mavromoustakos, Platon. "L'Écriture Grecque de Théâtre à l'Aube du XXIe Siècle: Du Collectif à l'Intériorité." Auteurs Dramatiques Grecs d'Aujourd'Hui: Miroirs Tragiques, Fables Modernes. Les Cahiers de la Maison Antoine Vitez 11. Montreuil: Éditions Théâtrales, 2014. 15-20. Print.—. Theatre in Greece 1940-2000: An Overview. [To Θέατρο στην Ελλάδα 1940-2000: Μια επισκόπηση.] Athens: Kastaniotis, 2005. Print.Mentis Panagiotis. "The Secret Wound." [«Η κρυφή πληγή».] Θεατρικό αναλόγιο. [Theatrical Readings.} Vol. 2. Athens: Aigokeros, 2007. 191-293. Print.Nagy, Phyllis. "Hold Your Nerve: Notes for a Young Playwright." Theatre in Crisis? Performance Manifestos for a New Century. Ed. Maria M. Delgado and Caridad Svich. Manchester: Manchester UP, 2002. 74-82. Print.Pangourelis, Va'i'os. Prompter's Box: Texts for the Theatre. [Υποβολείο: κείμενα για το θέατρο.] Athens: Estia, 1983. Print.Papaioannou, Antonis. "Long Live the Greek Play." [«Ζήτω το ελληνικό θεατρικό έργο».] Foyer 4 (2006): 48. Print.Papaspirou, Stavroula. "Penalty in the Court of Miracles.'''' [«Πέναλτι στην αυλή των θαυμάτων».] Kiriakatiki Eleftherotipia 5 Feb. 2006: 16-20. Print.Patsalidis, Savas. Metatheatrics 1985-95. [Μεταθεατρικά 1985-95.] Thessaloniki: Paratiritis, 1995. Print.—. Theatre and Globalisation: The Quest for the "Missing Reality, " [Θέατρο και παγκοσμιοποίηση: Αναζητώντας τη «χαμένη πραγματικότητα».] Athens: Ekdoseis Papazisi, 2012. Print.—. Theatrical Interventions. [Θεατρικές παρεμβάσεις.] Thessaloniki: U Studio P, 2013a. Print.—. "Theatrical Farewells." [«Θεατρικοί αποχαιρετισμοί».] Eleftherotipia (Supplement ΕΠ7Α) 29 Dec. 2013b: 10. Print.Pefanis, Giorgos. Texts and Meanings: Essays and Articles on Theatre. [Κείμενα και νοήματα: Μελέτες και άρθρα για το Θέατρο.] Athens: Ekdoseis Sokoli, 2005. Print.—. The Sand of the Text: Aesthetic and Dramaturgical Issues in Greek Theatre. [H άμμος του κειμένου: Αισθητικά και δραματολογικά θέματα στο ελληνικό θέατρο.] Athens: Ekdoseis Papazisi, 2008. Print.Penga, Elena. "What One is Looking for is Adventure." [«Ζητούμενο 'η περιπέτεια'».] Foyer 5 (2006): 57-58. Print.Pontikas, Marios. "The Noise .. ." [«Ο θόρυβος .. .»] Ekkiklima 24 (1990): 30. Print.Reinelt, Janelle. "Performing Europe: Identity Formation for a 'New' Europe." Theatre Journal 53 (2001): 365-87. Print."Round Table - Open Discussion, Playwrights and Directors, Convergences and Divergences." [«Στρογγυλό τραπέζι - ανοιχτή συζήτηση, συγγραφείς και σκηνοθέτες, συγκλίσεις και αποκλίσεις».] The Publication of Precious Material. 20 Years of Modern Greek Plays. [Εκδοση πολύτιμης ύλης, 20 χρόνια νεοελληνικό θεατρικό έργο.] First Symposium on Modern Greek Theatre [Πρώτο συμπόσιο νεοελληνικού θεάτρου], 4-6 Apr. 1998. Athens: Ellinika Grammata, 1999. 140-88. Print."Round Table Discussion: Issues and Perspectives of the Modern Greek Play in the Last Decade of our Century." [«Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης: Ζητήματα και προοπτικές του νεοελληνικού θεατρικού έργου στην τελευταία δεκαετία του αιώνα μας».] Proceedings of the Second Symposium on Modern Greek Theatre: The Greek Play in the 1990s. [Δεύτερο συμπόσιο νεοελληνικού θεάτρου: Το ελληνικό θεατρικό έργο κατά τη δεκαετία του 1990.] 16-18 Oct. 1999. Athens: Ellinika Grammata, 2000. 276-316. Print.Sampatakakis, Giorgos. "Interpellation in the Order of Mimesis: The Surplus Values of Assessment in Modern Greek Theatre Criticism." [«Έγκληση στην τάξη της μιμήσεως: Οι αξιολογικές υπεραξίες της νεοελληνικής θεατρικής κριτικής».] Proceedings of the Third Panhellenic Conference on Theatre Studies Dedicated to Thodoros Chatzipantazis. Organised by the Department of Philology, University of Crete Rethymno, 23-26 October, 2008: Tradition and Modernization in Modern Greek Theatre, From its Beginnings to the Postwar Era. [Παράδοση και εκσυγχρονισμός στο νεοελληνικό θέατρο, από τις απαρχές ως τη μεταπολεμική εποχή.] Ed. Konstantina Georgiadi and Antonis Glitzouris. Heraklion: Crete UP, 2010. 619-27. Print.Sermon, Julie, and Jean-Pierre Ryngaert. Théâtres du XXIe Siècle: Commencements. Paris: Armand Colin, 2012. Print.Sidiropoulou, Avrà. "L'Eredità del Postmoderno sulla Scena Greca Contemporanea: L'Esempio di Blitz, Kanigunda, Pequod." Culture Teatrali 23 (2014): 113-18. Print.Sikka, Gioia. "A Boiling Theatrical Pot..." [«Μια θεατρική κατσαρόλα που βράζει...»] Kathimerini 30 Jan. 2005, Arts and Letters [Τέχνες και Γράμματα] 1. Print.Simou, Alexandra. "The (Im)migrant 'Other': Conventional and Challenging Representations of the Migrant Subject in Two Greek Plays." Identities in Transition. Ed. Georgios Tsolidis. N. pag. Inter-Disciplinary Press, n.d. Web. 28 Aug. 2014. <http://www.interdisciplinary-net/wp-content/uploads/2011/02/simouipaper.pdf>Staikos, Andreas. "He Who Dares . . . Loses." [«Ο τολμών ... ηττάται».] Foyer 6 (2006): 50-51. Print.Svich, Caridad. "Bloody Music." Gramma 17 (2009): 217-19. Print.Tsatsoulis, Dimitris. "Ancient Greek Myths in Contemporary Greek Dramaturgy: Resignifying the National Heritage." [«Αρχαιόμυθη ελληνική δραματουργία: Ανασημασιοδοτώντας την εθνική κληρονομιά».] theGreekPlayProject, n.d. Web. 12 Sept. 2014. <http://www.greek-theatre.gr/public/gr/greekplay/index/reviewview/42>.—. "Postmodern 'Writing' in the Modern Greek Stage." [«Μεταμοντέρνα 'γραφή' στη νεοελληνική σκηνή».] Proceedings of the Second Panhellenic Conference on Theatre Studies: The Relations of Modern Greek with European Theatre: Reception Processes in Greek Drama from the Renaissance until Today. [Σχέσεις του νεοελληνικού θεάτρου με το ευρωπαϊκό: Διαδικασίες πρόσληψης της ελληνικής δραματουργίας από την Αναγέννηση ως σήμερα.] 18-21 April 2002. Athens: ERGO, 2004. 509-24. Print.—. Signs of Writing/Codes of Stage in Contemporary Greek Theatre. [Σημεία γραφής/Κώδικες σκηνής στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο.] Athens: Nefeli, 2007. Print.—. "The Modern Greek Stage in the Path of Post-modern 'Loss.'" [«Η νεοελληνική σκηνή στο δρόμο της μεταμοντέρνας 'απώλειας'».] Diavazo 461 (2006): 111-12. Print.Tsiros, Yiannis. "A Solitary Endeavor." [«Μια μοναχική υπόθεση».] Foyer 4 (2006): 60-61. Print.Turner, Cathy, and Synne K. Behmdt. Dramaturgy and Performance. Basingstoke: Palgrave MacMillan, 2008. Print.