Staatskult und Geschichte der stadt Epidauros

Part of : Αρχαιογνωσία ; Vol.1, No.1, 1980, pages 39-63

Issue:
Pages:
39-63
Parallel Title:
Κρατική λατρεία και ιστορία της Επιδαύρου
Author:
Abstract:
Ή σύγχρονη ερευνα είδε πάντοτε τη λατρεία τον 'Ασκληπιού στην 'Επίδαυρο ως ενα χώρο της Ιδιωτικής κυρίως ζωής. Μολονότι το 'Ασκληπιεία αποτελούσε το επίσημο Ιερό τής 'Επιδαύρου, θεωρήθηκε ότι ό 'Ασκληπιός δεν ασχολήθηκε με την πολιτική. Ή σαφής προσπάθεια του Έπιδαύριου ποιητή Ίσύλλου, να βοηθήσει γύρω στο 280 π.Χ. τους αριστοκράτες στην 'Επίδαυρο και τις σχέσεις τής πόλεως με τη Σπάρτη μέσα από τη λατρεία τον 'Ασκληπιού, χαρακτηρίσθηκε ώς μεμονωμένη ρομαντική ενέργεια. "Ομως οι ανασκαφές στο πρόδρομο ιερό τον 'Ασκληπιείου, το ιερό τον Maλεάτa 'Απόλλωνος, πού έμεινε δίπλα στο 'Ασκληπιείο σεβαστό μέχρι το τέλος τής αρχαιότητας, δείχνουν ότι ο χώρος αυτός τής λατρείας στην Έπιδαυρία υπήρξε πάρα πολύ παλιός και οτι ήδη στους μυκηναϊκούς χρόνους επαιξε πιθανότατα τον ρόλο ενός μεγάλου θρησκευτικού κέντρου, πού ένωνε γύρω του τις διεσπαρμένες κοινωνικές ομάδες τών κατοίκων τής Έπιδαυρίας. Κατά την αρχαϊκή εποχή μια νέα μεγάλη ακμή τον Ιερού φαίνεται πάλι να έρμηνεύεται κατά τον καλύτερο τρόπο ώς μία πολιτική πράξη τον τυράννου τής 'Επιδαύρου Προκλέους: Ό Προκλής, ορίζοντας το ιερό ώς τον επίσημο χώρο τής κρατικής λατρείας τών Έπιδαυρίων, χρησιμοποιεί ουσιαστικά τον παραδοσιακό του χώρο (Κυνόρτιο) και τήν παραδοσιακή του λατρεία ('Απόλλων Μαλεάτας: ή λατρεία αυτή συνδεόταν με τα προδωρικά στρώματα τον πληθυσμού τής 'Ακτής, τα οποία και ενθαρρύνει ο Προκλής) για να ασφαλίσει τα σύνορα τής 'Επιδαυρίας, οπου βρισκόταν το ιερό, απέναντι στή μόνιμη επιβουλή τον "Αργούς. Ή αρχαϊκή λατρεία λοιπόν ώς επίσημη λατρεία τής 'Επιδαύρου εμφανίζει σαφή πολιτικό χαρακτήρα. 'Αλλά και ατούς κλασικούς χρόνους νέα στοιχεία τεκμηριώνουν αύτη την παράδοση. Μια αναθηματική επιγραφή τον β' τετάρτου του 5. αι. πού βρέθηκε μέσα στον ναό τοϋ 'Απόλλωνος προέρχεται, οπως φαίνεται, άπο τους φυγάδες πού δημιούργησαν οι αγώνες μεταξύ δουλοπάροικων και ευγενών στο "Αργός. Οι φυγάδεςαυτοί ήρθαν κατά την επιγραφή ικέτες στο κρατικό ίερο τής 'Επιδαύρου. Με το περιεχόμενο αυτής τής επιγραφής μπορούν τώρα να συνδυασθούν και άλλες επιγραφές τής ιδιας εποχής με άργεϊα γράμματα, τόσο από το ιερό τοϋ 'Απόλλωνος, οσο και από το 'Ασκληπιείο που ήδη άναπτυσσόταν. Ή παρονσία τους δείχνει οτι το κρατικό ιερό εξέφραζε βασικές πολιτικές τοποθετήσεις τής πόλεως, ή οποία είχε κάθε συμφέρον να προστατεύσει άργείους εχθρούς τοϋ Άργους. Μέσα στο φως μιας τόσο μεγάλης παραδόσεως του Ίεροϋ και ό παρεξηγημένος «διεθνισμός » τον κατά την εποχή τής ακμής τον 'Ασκληπιείου στον 4ο και τον πρώιμο 3ο π.Χ. αι. δεν φαίνεται πια τόσο ά-πολιτικός, οσο προσαρμογή τής πολιτικής τοϋ ίεροϋ στα νέα δεδομένα. Οι ενέργειες του Ίσύλλου αποκαλύπτεται οτι ήταν δεμένες τόσο με τις ανησυχίες τής εποχής οσο και με την παράδοση του τόπου.
Subject:
Subject (LC):