Η υποβάθμιση του περιβάλλοντος μέσα από την ιστορία ενός T–shirt

Part of : για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ; No.50, 2014, pages [5 σελίδες]

Issue:
Pages:
[5 σελίδες]
Section Title:
Π.Ε στο σχολείο
Author:
Abstract:
Με το κείμενο αυτό παρουσιάζουμε το σχολικό πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (2012-2013) που υλοποιήθηκε σε 25 μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης του 8ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου Aττικής διάρκειας πέντε μηνών. Χαρακτηριστικό της σύγχρονης πραγματικότητας είναι ότι η υπερκατανάλωση φυσικών πόρων και ενέργειας ως επιταγή μίας παγκόσμιας αγοράς έχει επιπτώσεις οικονομικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές (Goleman, 2009, Latouche, 2008). Επισημαίνεται έτσι σήμερα και λόγω της οικονομικής κρίσης, η αναγκαιότητα εξορθολογισμού του οικολογικού μας αποτυπώματος. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο προβληματισμού επιλέξαμε να μελετήσουμε ένα καταναλωτικό προϊόν διαχρονικά, ξεκινώντας από το παρόν και τη χρήση του, και να διερευνήσουμε τα στάδια που έχουν προηγηθεί αλλά και αυτά που έπονται αυτής, ώστε ν’ αποκαλύψουμε τους ανθρώπους και τις δραστηριότητες που εμπλέκονται, αλλά και τις επιπτώσεις κάθε σταδίου στο φυσικό, ανθρωπογενές και κοινωνικό περιβάλλον ( Jensen, 2008). Eπιπλέον με τη βοήθεια Μουσειοσκευής, εξετάσαμε βιογραφικά και βιωματικά το προϊόν και τους ανθρώπους που εμπλέκονται μ’ αυτό, από την αρχαιότητα μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα. Καταλήξαμε στη ζωτικής σημασίας αλλαγή της καταναλωτικής μας συμπεριφοράς, μεταχειριζόμενοι καλά τα αντικείμενα έτσι ώστε να αντέχουν στο χρόνο, στην επαναχρησιμοποίηση, στην επιστροφή στις ομαδικές δραστηριότητες και στην καλλιέργεια των ανθρωπίνων σχέσεων ως μία πρόταση εξόδου από μία κοινωνία και οικονομία της μεγέθυνσης.(Latouche, 2008). Η μεθοδολογία του προγράμματος βασίστηκε στις αρχές της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και μάθησης με βιωματικές μορφές, στην εποπτικοποίηση των φυσικών φαινομένων (Σχίζα, Φλογαϊτη, 2005), στην αφήγηση (Γεωργακοπούλου, 1999, Mατσαγγούρας, 2004), τη συνέντευξη, τη μουσειοσκευή και την προσομοίωση. Η ανάλυση της δομής των αφηγήσεων των μαθητών/τριών σε συνδυασμό με την Ανάλυση του Κύκλου Ζωής (ΑΚΖ) ενός προϊόντος αποτέλεσαν εργαλεία ποιοτικής έρευνας για την αξιολόγηση του προγράμματος
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Περιβαλλοντικά Προγράμματα στο Σχολείο, υπερκατανάλωση, αποτύπωμα, μείωση, Ανάλυση Κύκλου Ζωής, αφήγηση
Notes:
http://www.peekpemagazine.gr/issue/359, Δίνεται ο συνολικός αριθμός σελίδων του ηλεκτρονικού πόρου.
References (1):
  1. Jensen, M. (2008), Learning about enviromental issues with the aid of cognitive artefacts. SSKKII-publications, Technical report 2008,01, Goteborgs UniversitetM.A.K. Halliday,(1990), “ New ways of meaning: a challenge to applied linguistics”. Journal of applied linguistics, Annual Publication of the Greek Linguistics Association, No.6, ThessalonikiSelby, D. (2012), Thoughts from a Darkened Corner:Sustainability Education in Time of Crisis. ‘για την περιβαλλοντική εκπαίδευση’, Tεύχος 2 (47), www.peekpemagazine.gr/Αμπελιώτης, Κ., (2005), Περιβαλλοντική αξιολόγηση κύκλου ζωής μιας φιάλης κρασιού. Tμ. Οικιακής Οικονομίας Οικολογίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, www.geoperi.gr/documents/perivallontiki_aksi_krasi_ampeliotis.pdfΓεωργακοπούλου, Α. & Γούτσος, Δ., (1999), Κείμενο και επικοινωνία. Αθήνα: Ελληνικά ΓράμματαGoleman, D. (2009), Οικολογική Νοημοσύνη. Aθήνα: Ελληνικά ΓράμματαΖαχαρίου, Α., Καδής, Κ., & Θεοδοσίου, Σ., (2011), Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ορθολογιστική Διαχείριση των Απορριμάτων. Λευκωσία, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, http://www.ncu.org.cy//MSc/files/ekpedeftiko_iliko.pdfΚακάμπουρα, Ρ. (2011), Αφηγήσεις Ζωής : Η βιογραφική προσέγγιση στη σύγχρονη λαογραφική έρευνα. Αθήνα: ΔιάδρασηLatouche, S. (2008), Το στοίχημα της απο-ανάπτυξης. Θεσσαλονίκη: ΒάνιαςΜατσαγγούρας, Η. (2004), Κειμενοκεντρική προσέγγιση του γραπτού λόγου. Αθήνα: ΓρηγόρηςΜούλιου, Μ.,(2008), Θηλί – κλειδί: Χρήσεις και σημασία ενός οικείου αντικειμένου, σ.σ. 118-123, Οικίες ιστορίες: Διαχρονικές Αφηγήσεις Αρχιτεκτονικής και Οικογενειακού Βίου. Αθήνα: Υπουργείο Πολιτισμού, Δ/νση Μουσείων, Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Σχίζα, Κ.& Φλογαϊτη, Ε., (2005) ,Τα «Χαρτόνια Εργασίας»: Ένα παιδαγωγικό εργαλείο στην υπηρεσίατης «ομαδοκεντρικής» μάθησης. Πρακτικά 1ου Συνεδρίου Σχολικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Ισθμός ΚορίνθουΕκπαιδευτικό ΥλικόΒόλφγκανγκ, Κ. (2009), Πώς ένα κόκκινο γιλέκο έκανε το γύρο του κόσμου. Αθήνα: ΚέδροςΛότη Πέτροβιτς – Ανδρουτσοπούλου, Παραμύθια από την Αφρική. Αθήνα: Πατάκης«Ένα εργαλείο που το λέγαν ... αργαλειό», Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, Πρόγραμμα Μελίνα« Φτιάχνοντας το πουκάμισο», Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, Πρόγραμμα ΜελίναWWF Ελλάς, Αυτοτελείς εκπαιδευτικές δραστηριότητες: Η ιστορία των πραγμάτων, Κλιματικές αλλαγές, Κατανάλωση και Αειφορία, http://www.wwf.gr/enviromental-education/env-edu-climate