Διερεύνηση της ενσυναίσθησης και των ενσυναισθητικών αντιδράσεων για τα ζώα σε παιδιά προσχολικής ηλικίας

Part of : για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ; No.52, 2014, pages [14 σελίδες]

Issue:
Pages:
[14 σελίδες]
Section Title:
Άρθρα με κρίση
Author:
Abstract:
Στην εργασία αυτή μελετήθηκε αν η εμφάνιση ενσυναισθητικών αντιδράσεων στα παιδιά προσχολικής ηλικίας απέναντι στα ζώα και τα συναισθήματα συμπάθειας και συμπόνιας που συνοδεύουν τις ενσυναισθητικές αντιδράσεις σχετίζονται με τα δημοφιλή και μη δημοφιλή ζώα. Συμμετείχαν 20 παιδιά προσχολικής ηλικίας τα οποία φοιτούσαν σε ένα νηπιαγωγείο στο Ν. Δράμας και η ερευνητική τεχνική ήταν αυτή της ατομικής συνέντευξης με χρήση βοηθητικού υλικού. Στα ευρήματα καταγράφεται ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας εμφανίζουν ενσυναισθητικές αντιδράσεις που απευθύνονται στα ζώα και ότι οι ενσυναισθητικές αυτές αντιδράσεις συνοδεύονται από συναισθήματα συμπάθειας και συμπόνιας που οδηγούν σε ανάληψη δράσης. Επίσης επιβεβαιώνεται η αρχική υπόθεση για τη σχέση αυτών των αντιδράσεων με τη δημοφιλία των ζώων. Τα κριτήρια αιτιολόγησης των παιδιών για μη ανάληψη δράσης σχετίζονται με την επικινδυνότητα, την ενοχλητική συμπεριφορά, αξιολογικές κρίσεις, τη μορφολογία και την αυτάρκεια του ζώου. Συμπεραίνεται ότι με κατάλληλες παιδαγωγικές τεχνικές μπορούμε να προσανατολίσουμε τα παιδιά ώστε να αποκτήσουν ενδιαφέρον για το σύνολο των μορφών ζωής του πλανήτη.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Ζώα, ενσυναίσθηση, προσχολική ηλικία, σχέση ανθρώπου - άλλων ζώων
Notes:
http://www.peekpemagazine.gr/issue/439, Δίνεται ο συνολικός αριθμός σελίδων του ηλεκτρονικού πόρου.
References (1):
  1. Anzek, Κ. (2013). The Potential Impact of Environmental Play and Education on Empathy in Children. Phd Thesis, Walden University, Ann Arbor, Minnesota, USA. http://search.proquest.com/docview/1468686952 (προσπέλαση 25/9/2014)Batson, C. D. (1991). The altruism question: Toward a social-psychological answer. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.Berenguer, J. (2007)The Effect of Empathy in Proenvironmental Attitudes and Behaviors Environment and Behavior 39(2): 269-383, DOI: 10.1177/0013916506292937.Berenguer, J. (2010). The Effect of Empathy in Environmental Moral Reasoning. Environment and Behavior, 42(1), 110–134, DOI 10.1177/0013916508325892.Cole, S. & Cole, M. (2001). Η Ανάπτυξη των Παιδιών, τόμος 2. Αθήνα: Gutenberg.Cassuto, D. (2010). The CAFO hothouse: Climate change, industrial agriculture and the law (Policy paper). Ann Arbor, MI: Animals and Society Institute. http://www.derechoanimal.info/images/pdf/Cassuto-CAFO-Nothouse.pdfDavey, G.C.L. (1994) The “Disgusting” Spider: The Role of Disease and Illness in the Perpetuation of Fear of Spiders. Society & Animals 2(1), 17-26Davis, M. (2006). Empathy στο Stets, J. E & Turner, J. (επίμ.) Handbook of the Sociology of Emotions, pp 443-466.Driscoll, J.W. (1995) Attitudes toward Animals: Species Ratings. Society and Animals, 3(2), 139-150.D’Silva, J. & Webster, J. (2010). The meat crisis: Developing more sustainable production and consumption. London: Earthscan.Fawcett, L. (2002). Children’s wild animal stories: Questioning inter-species bonds. Canadian Journal of Environmental Education, 7(2), 125-139.Fox-Parrish L. & Jurin R. (2008). Students’ Perceptions of a Highly Controversial yet Keystone Species,the Black-Tailed Prairie Dog: A Case Study. The Journal of Environmental Education, 39(4), 3-14.Gough, N., Gough, A., Appelbaum, P., Appelbaum, S., Aswell Doll, M., & Sellers, W. (2003). Tales from Camp Wilde: Queer(y)ing environmental education research. Canadian Journal of Environmental Education, 8, 44-66.Hoffman, M.L. (2000). Empathy and Moral Development: Implications for Caring and Justice. Cambridge UK: Cambridge University PressHolton, R. & Langton, R. (1998). Empathy and animal ethics. Στο D. Jamieson (επιμ.). Singer and His Critics. Oxford, UK: Blackwell Publishers Ltd.Kahn, P. Jr., Saunders, C., Severson, R., Myers, O. Jr. & Brian, G. (2008). Moral and Fearful Affiliations with the Animal World: Children’s Conceptions of Bats. Anthrozoös, 21(4), 375-386.Kahn, R. & Humes, B. (2009). Marching out from Ultima Thule: Critical counterstories of emancipatory educators working at the intersection of human rights, animal rights, and planetary sustainability. Canadian Journal of Environmental Education, 14, 179-195.Lewis – Weber, M., (1994), Young Children and Environmental Ethics, in R. A., Wilson, (Ed.), Environmental Education at the Early Childhood Level, Washington DC: North American Association for Environmental Education.Looy, H. & Wood, J. (2006). Attitudes Toward Invertebrates: Are Educational "Bug Banquets" Effective? The Journal of Environmental Education, 37(2), 37-48.Myers, Jr., O. E. & Saunders, C. D. (2002) Animals as links toward developing caring relationships with the natural world, στο: P. Kahn & S. Kellert (επίμ) Children and nature: scientific and theoretical foundations. Cambridge, MA: MIT Press, 153-178.Myers, Jr O. E., Saunders, C. D. & Garrett, E. (2003) What Do Children Think Animals Need? Aesthetic and Psycho-social Conceptions. Environmental Education Research, 9(3), pp. 305-25.Myers, Jr O.Ε., Saunders, C. D. and Garrett, E. (2004) What do children think animals need? Developmental trends, Environmental Education Research, 10(4), 545 — 562Oakley, J. (2011) Animality and Environmental Education: Toward an Interspecies Paradigm (Editorial in the special issue Animality and Environmental Education). Canadian Journal of Environmental Education, 16, 8-13Oakley, J., Watson. G., Russell, C., Cutter-Mackenzie, A., Fawcett, L, Kuhl, G., et al. (2010). Animal encounters in environmental education research: Responding to the “question of the animal.” Canadian Journal of Environmental Education, 15, 86-102.Olamakinde Olapegba, P. (2010) Empathy, Knowledge, and Personal Distress as Correlates of HIV-/AIDS-Related Stigmatization and Discrimination. Journal of Applied Social Psychology, 40(4), 956–969.Plous, S. (1993) Psychological Mechanisms in the Human Use of Animals. Journal of Social Issues, 49(1), 11-52.Russell, C. (2005). ‘Whoever does not write is written’: The role of ‘nature’ in post-post approaches to environmental education research. Environmental Education Research, 11(4), 433-443.Singer, P. & Mason, J. (2007). The Ethics of What We Eat: Why Our Food Choices Matter. Emmaus, PA, US: Rodale Inc.Schultz, P. W. (2000). Empathizing with nature: The effects of perspective taking on concern for environmental issues. Journal of Social Issues, 56(3), 391-406.Schultz, P. W., Shriver, C., Tabanico, J. J., & Khazian, A. M. (2004). Implicit connections with nature. Journal of Environmental Psychology, 24(1), 31-42.Silberstein, M. & Tamir, P. (1981) Factors which Affect Students’ Attitudes towards the Use of Living Animals in Learning Biology. Science Education 65(2), 119-130.Watson, G. P. L. (2006). Wild becomings: How the everyday experience of common wild animals at summer camp acts as an entrance to the more-thanhuman world. Canadian Journal of Environmental Education, 11, 127-142.ΕλληνόγλωσσηΖγαντζούρη, Κ., & Πουρκός, Μ. (1997). Ο ρόλος της εκπαίδευσης στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης. Στο Μ. Πουρκός (Επιμ.) Ατομικές διαφορές μαθητών και εναλλακτικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις, (σσ. 259-273). Αθήνα: Gutenberg.Παπαδοπούλου, Π. & Παραστατίδου, Α. (2009) Δημοφιλή και μη δημοφιλή ζώα στα παιδιά της προσχολικής ηλικίας. Στο Καριώτογλου, Π., Σπύρτου, Α. και Ζουπίδης, Α. (2009). Πρακτικά 6ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση - Οι πολλαπλές προσεγγίσεις της διδασκαλίας και της μάθησης των Φυσικών Επιστημών, σελ. 659 - 667. http://www.uowm.gr/kodifeet, ημερομηνία πρόσβασης 28/10/2018.Κακαβούλης, Α. (1994). Ηθική ανάπτυξη και αγωγή. Αθήνα: Έκδοση του συγγραφέα.Λιθοξοΐδου, Λ. (2006). Η συμβολή ενός προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην καλλιέργεια στάσεων και αξιών στην προσχολική ηλικία. Διδακτορική Διατριβή. Τ.Ε.Π.Α.Ε. – Α.Π.Θ.Χριστοδούλου, Ν. (2008). Βιοφιλικές και βιοφοβικές στάσεις των μαθητών/τριών απέναντι στους έμβιους οργανισμούς στο πλαίσιο υλοποίησης ενός προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Πρακτικά 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου της ΠΕΕΚΠΕ. Στο διαδίκτυο http://www.kpe.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=327&Itemid=214 (προσπέλαση 25 Σεπτεμβρίου 2014).