Θεραπεύοντας την αποξένωση των νέων γενιών από τη φύση

Part of : για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ; No.55, 2015

Issue:
Pages:
Section Title:
Άρθρα με κρίση
Author:
Abstract:
Σκοπός του άρθρου αυτού είναι η ανάδειξη της αποξενωμένης σχέσης των κατοίκων των μεγάλων, αλλοτριωμένων αστικών κέντρων από τη φύση και η αποτύπωση των επιπτώσεων της αποξένωσης αυτής για τις νέες γενιές. Το άρθρο βασίζεται στο έργο ΘΕΡΦΥΣ - «Θεραπεύοντας την αποξένωση του σύγχρονου ανθρώπου από τη φύση. Διαμόρφωση παιδαγωγικής μεθοδολογίας για την ενδυνάμωση της σχέσης με το δασικό και αγροτικό περιβάλλον», το οποίο υλοποιείται στο Τμήμα Ελαίας και Οπωροκηπευτικών του Ινστιτούτου Ελιάς, Υποτροπικών Φυτών και Αμπέλου (Ι.ΕΛ.Υ.Α.) του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ και συγχρηματοδοτείται από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Το έργο ΘΕΡΦΥΣ αποσκοπεί στην ανάδειξη και θεραπεία της διαρρηγμένης σχέσης ανθρώπου – φύσης στο πλαίσιο της πόλης μέσα από την επιμόρφωση εκπαιδευτικών και ειδικών επιστημόνων, την ανάδειξη καλών πρακτικών, την υλοποίηση δράσεων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και εν τέλει τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης παιδαγωγικής μεθοδολογίας για τη σύσφιξη της σχέσης των νέων γενιών με το αγροτικό και δασικό περιβάλλον στα όρια της πόλης. Στο άρθρο αναπτύσσεται το διεπιστημονικό πλαίσιο των αρχών και των μεθόδων πάνω στο οποίο θα διαμορφωθεί η παιδαγωγική μεθοδολογία του έργου ΘΕΡΦΥΣ, περιγράφονται οι βασικοί άξονες της μεθοδολογίας του έργου, και ανακοινώνονται τα πρώτα αποτελέσματά του.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Αποξένωση από τη φύση, ενδυνάμωση σχέσης ανθρώπου-φύσης, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, δασικό και αγροτικό περιβάλλον
Notes:
http://www.peekpemagazine.gr/issue/534
References (1):
  1. Adams, E. (1991). Back to Basics: Aesthetic Experience. Environments Quarterly, 8 (2), 19-29.Austin, J. (2008). Τraining Community Artists in Scotland. In Coutts, G. & Jokela, T (eds.). Art, Community and Environment, Educational Perspectives. Bristol/Chicago: Intellect Books.Bird W., (2007). Natural Thinking: Investigating the links between the Natural Environment, Biodiversity and Mental Health. Royal Society for the Protection of Birds, http://www.rspb.org.uk/Images/naturalthinking_tcm9-161856.pdf.Berry, T. (2013). The World of Wonder. Listening to Natural Law. In Vauhan-Lee, L (ed.). Spiritual Ecology. The Cry of the Earth. California: Τhe Golden Sufi Center.Bonnett, M. (2011). Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και το ζήτημα της φύσης. Στο Θεοδωροπούλου, Ε., Καιλά, Μ., Bonnett, M. & Larrere, C. (επιμ.), Περιβαλλοντική Ηθική: από την έρευνα και τη θεωρία στην εφαρμογή, Αθήνα: Διάδραση.Bookchin (1994). Προς μια οικολογική κοινωνία. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.Boud D., Keogh R. & Walker D. (1987). Reflection: turning experience into learning. Oxon: Routledge.Burls A. (2008). Seeking nature: a contemporary therapeutic environment. Therapeutic Communities, 29, 3, 228-244.Charles, C. & Louv, R. (2009). Children’s Nature Deficit: What We Know – and Don’t Know. Άρθρο δημοσιευμένο στο Children and Nature Network, http://www.childrenandnature.org/.Γεωργόπουλος, Α. (2002). Περιβαλλοντική Ηθική. Αθήνα: Gutenberg.Γεωργόπουλος, Α. (2014). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Ζητήματα Ταυτότητας. Αθήνα: Gutenberg.Department of Conservation (2011). Investing in Conservation Education for a Sustainable and Prosperous Future. Tai Ao—Tai Awatea National Education Strategy 2010–2030.Dewey J. (1980). ΕμπειρίακαιΕκπαίδευση. Αθήνα: Γλάρος.Edwards, C.P., Gandini, L., & Forman, G.E. (επιμ.). (1998). The hundred languages of children: The Reggio Emilia approach—advanced reflections. Greenwich, CT: Ablex.Elings M. (2006). People–plant interaction, the physiological, psychological and sociological effects of plants on people. Wageningen University and Research Centre, Plant Research International, the Netherlands. http://library.wur.nl/frontis/farming_for_health/04_elings.pdf.Elliott, S. (2010). Children in the Natural World. In Davis, J. M. (2010). Young Children and the Environment, Early Education for Sustainability. Cambridge: Cambridge University Press.Engel, S. (1991). The World is a White Blanket: Children Write about nature. Environments Quarterly, 8 (2), 42-45.Faber Taylor, A., Wiley, A., Kuo, F. & Sullivan, W. (1998). Growing up in the inner city: Green spaces as places to grow. Environment and Behavior 30(1), 3-27.Fien, J. (1993). Education for the Environment. Critical Curriculum Theorizing and Environmental Education. Geelong: Deakin University Press.Frumkin H. (2001). Beyond toxicity. Human health and the natural environment. American Journal of Preventative Medicine, 20(3), 47-53.Gurevitz, R. (2000). Affective Approaches to Environmental Education: Going beyond the imagined Worlds of Childhood? Ethics, Place and Environment, 39(3), 253-268.Haller, M., & Hadler, M. (2006). How social relations and structures can produce happiness and unhappiness: An international comparative analysis. Social Indicators Research, 75(2), 169-216.Hansen-Moller, J. & Taylor, G. (1991). Creative Nature Interpretation for Children. Children’s Environments Quarterly, 8 (2), 30-37.Hart, P. (2003). Teacher’s Thinking in Environmental Education. Consciousness and Responsibility. New York: Peter Lang.Huckle, J. (1993). Environmental Education and Sustainability: A View from Critical Theory. In Fien, J. (ed.), Environmental Education: A Pathway to Sustainability. Victoria: Deakin University Press.Huckle, J. (1999). Locating Environmental Education between Modern Capitalism and Postmodern Socialism: A Reply to Lucie Sauvé. Canadian Journal of Environmental Education, 4, 36-45.Jensen, B. B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12(3-4), 471-486.Jensen, B. (1997). A case of two paradigms within health education. Health Education Research, 12(4), 419-428.Kellert, S. R. (2005). Nature and Childhood Development. In Building for Life: Designing and Understanding the Human-Nature Connection. Washington, D.C.: Island Press.Kolb, D. (1984). Experiential Learning. Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.Louv, R. (2005). Last Child in the Woods. Saving Our Children from Nature Deficit Disorder. London: Atlantic Books.Louv, R. (2012). The Nature Principle, Reconnecting with Life in a Virtual Age. New York: Algonquin Books of Chapel Hill.Moore, R. C. & Herbert, H. W. (1997). Natural learning: The life of an Environmental Schoolyard. Berkley: MIG Communications.Naess, A. (1988). Self Realization: An Ecological Approach to Being in the World. In Seed, J., Macy, J., Fleming, P. & Naess, A., Thinking like a Mountain. Towards a Council of All Beings, Philadelphia: New Society Publishers.Nhat Hahn, T. (2008). The world we have. A Buddhist Approach to Peace and Ecology. California: Parallax Press.Nisbet, E. K., & Zelenski, J. M. (2011). Underestimating nearby nature affective forecasting errors obscure the happy path to sustainability. Psychological Science, 22(9), 1101-1106.Pretty J. (2004). How nature contributes to mental and physical health. Spirituality and Health International, 5, 68-78.Pretty J., Peacock J., Sellens M. & Griffin, M. (2005). The mental and physical health outcomes of green exercise. International Journal of Environmental Health Research, 15(5), 319-337.Robottom, I. (1991). Technocratic Environmental Education: A Critique and Some Alternatives. The Journal of Experiential Education 14, (1), 20-26.Robottom, I. (1987). Environmental Education: Practice and Possibilities. Victoria: Deakin University Press.Roszak, T. (1993). The voice of the Earth, An exploration of ecopsychology. New York: Touchstone.Roszak, T. (2009). A Psyche as Big as the Earth, Ecotherapy, Healing with Nature in Mind. In L. Buzzell & C. Chalquist (Eds.) Ecotherapy, Healing with nature in mind. San Francisco: Sierra Club Book.Snow, J. (1991). A Circle in the Trees: Using Art as a Way to Connect to Nature. Environments Quarterly, 8 (2), 38-41.Stanley, J. & Loy, D. (2013). At the Edge of the Roof: The Evolutionary Crisis of the Human Spirit. In Vauhan-Lee, L. (ed.) Spiritual Ecology. The Cry of the Earth. California: the Golden Sufi Center.Tai, L., Taylor-Haque, M., Mclellan, G. & Knight, E. J. (2006). Designing Outdoor Environments for Children. New York: McGraw Hill.Τσεβρένη, Ι. (2008). Η πόλη μέσα από τα μάτια των παιδιών. Προσεγγίζοντας το συμμετοχικό σχεδιασμό του χώρου μέσα από μια εναλλακτική θεώρηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Διδακτορική Διατριβή. Αθήνα: ΕΜΠ.Tsevreni, I. (2011). Towards an environmental education without scientific knowledge: an attempt to create an action model based on children’s experiences, emotions and perceptions about their environment. EnvironmentalEducationResearch, 17(1), 53-67.Τσεβρένη, Ι. (2009), Η ανάγκη για μία περιβαλλοντική εκπαίδευση προσανατολισμένη στη δράση, Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Περιοδικό της ΠΕΕΚΠΕ, 43, 10-12.Wells, N. & Evans, G. (2003). Nearby nature: A buffer of life stress among rural children. Environment and Behavior, 35(3), 311-330.Wilson, E.O. (1984). Biophilia. Massachusetts: Harvard University Press.