Περιβαλλοντική εκπαίδευση ενηλίκων, τοπικές κοινότητες και διαχείριση αποβλήτων : ένα βιωματικό εργαστήριο

Part of : για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ; No.57, 2016

Issue:
Pages:
Section Title:
Άρθρα με κρίση
Author:
Abstract:
Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται με συνοπτικό τρόπο ένα παιδαγωγικό εργαστήριο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης ενηλίκων. Το θέμα του εργαστηρίου είναι η ορθολογική διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) σε τοπικό επίπεδο και υλοποιήθηκε στην Ικαρία τον Οκτώβριο του 2014. Η ιδέα της ανάληψης δράσης για την αντιμετώπιση του προβλήματος και την ευαισθητοποίηση-εκπαίδευση των πολιτών προήλθε από τα μέλη της κοινότητας και τις συλλογικότητες που δραστηριοποιούνται στο νησί, οι δράσεις των οποίων δεν εξαντλούνται στο περιγραφόμενο εργαστήριο. Το εργαστήριο υλοποιήθηκε σε δύο περιοχές του νησιού. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του βασίστηκαν στις αρχές της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Αξιοποιήθηκαν καθημερινά υλικά, ψηφιακό υλικό (διαδίκτυο), επίκαιρες φωτογραφίες από το νησί που αναδεικνύουν το πρόβλημα διαχείρισης των ΑΣΑ καθώς και προφορικές μαρτυρίες-εμπειρίες των κατοίκων. Τέλος, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να προτείνουν λύσεις για τη διαχείριση των αποβλήτων που παράγονται από μια συγκεκριμένη δράση της τοπικής κοινωνίας.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Διαχείριση αποβλήτων, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Ενηλίκων, Παιδαγωγικό εργαστήριο, Ικαρία
Notes:
http://www.peekpemagazine.gr/issue/594
References (1):
  1. Burstrom, F. & Korhonen J. (2001). Municipalities and industrial ecology: reconsidering municipal environmental management. Sustainable Development 9, 36–46.Fagan, G. (2009). Liberation and Discourse in Community Learning Development. Saarbrucken: Verlag VDM.Haugen, C. S., (2006). Environmental education theory and adult learning principles: implications for training. Washington, DC: American University.Jensen, M. (2009). Lifestyle: suggesting mechanisms and a definition from a cognitive science perspective. Environment Development and Sustainability, 11, 215–228.Kollikkathara, N., Feng, H., Stern, E. (2009). A purview of waste management evolution: Special emphasis on USA. Waste Management, 29, 974–985.Korhonen, J. (2001). Co-production of heat and power: an anchor tenant of a regional industrial ecosystem. Journal of Cleaner Production 9, 509–517.McDougall, F.R. & Hruska, J.P. (2000). Report: the use of Life Cycle Inventory tools to support an integrated approach to solid waste management. Waste Management and Research 18, 590-594.Robottom, I. (2004) Environmental Education and Local Initiatives: A Rationale, International Examples and an Issue for Research. Applied Environmental Education & Communication, 3, (1), 21 — 28.Rogers, A.(1999). Ηεκπαίδευση ενηλίκων. Αθήνα: Μεταίχμιο.Tilbury, D. & Wortman, D. (2008) How is Community Education Contributing to Sustainability in Practice? Applied Environmental Education and Communication, 7, 83–93,Vicente, P. & Reis, E. (2007). Segmenting households according to recycling attitudes in a Portuguese urban area. Resources, Conservation and Recycling, 52, 1-12.Deri, A. (2005). Μάθηση για τη βιωσιμότητα βασισμένη στην κοινότητα. Στο Α. Γεωργόπουλος, (Επιμ.), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ο νέος πολιτισμός που αναδύεται. Αθήνα: Gutenberg, 719-752.Γιαννίρης, Γ., Γαγλίας, Γ., Κεφαλάς, Τ., Κυρλαγκίτση, Ι., Μουλά, Μ., Φωτιάδης, Μ. (2014). Πρόταση συνεννόησης και κοινής δράσης των φορέων της Ικαρίας για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Σύλλογος Ικάριων επιστημόνων. Ανακτημένο στις 15-5-2016 από το δικτυακό τόπο https://drive.google.com/file/d/0BwHWDY1TJ4J4Z3lrcFE3eWhHRlk/editΔημητρίου, Α.(2009). Περιβαλλοντική εκπαίδευση: Περιβάλλον, αειφορία. Θεωρητικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Θεσσαλονίκη: ΕπίκεντροΕυρωπαϊκό Κοινοβούλιο (1999). Οδηγία 1999/31/ΕΚ του Συμβουλίου της 26ης Απριλίου 1999 περί υγειονομικής ταφής των αποβλήτων. Πρόσβαση 30 Μαΐου 2016, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0031:EL:HTML.Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (2004). Οδηγία 2004/12/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Φεβρουαρίου 2004 που τροποποιεί την οδηγία 94/62/εκ για τις συσκευασίες και τα απορρίμματα συσκευασίας. Πρόσβαση 30 Μαΐου 2016, http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:f8128bcfee21-4b9c-b506-e0eaf56868e6.0003.02/DOC_1&format=PDF.Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (2008). Οδηγία 2008/98/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Νοεμβρίου 2008 για τα απόβλητα και την κατάργηση ορισμένων οδηγιών. Πρόσβαση 30 Μαΐου 2016, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:312:0003:0030:EL:PDF.Μελάς Ι. (1955). Η ιστορία της νήσου Ικαρίας. Αθήνα: Αυτοέκδοση.Παπαγιαννάκης, Σ. (2010). Η ιστορική-κοινωνική-γεωγραφική διάσταση του ιδιότυπου διαχρονικού μετασχηματισμού της Ικαρίας. Αθήνα: Εργασία στο μάθημα: Γεωγραφικές δυναμικές και σύγχρονοι μετασχηματισμοί του ελληνικού χώρου. ΕΜΠ, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών: Αρχιτεκτονική – Σχεδιασμός του χώρου.Φλογαΐτη, Ε., Λιαράκου, Γ., Γαβριλάκης, Κ. (2013). Περιβαλλοντική εκπαίδευση ενηλίκων στο πλαίσιο της κοινότητας. Εκπαίδευση Ενηλίκων, 28, 14-21.Φωτιάδης, Μ. & Γεωργόπουλος, Α. (2015). Η ενδυνάμωση ως αποτέλεσμα συμμετοχής και μάθησης στην κοινότητα. Πρακτικά του 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της ΠΕΕΚΠΕ «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Εκπαίδευση για την Αειφορία», Βόλος, 8-10 Μαΐου.