Η χρήση των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS) στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση από τους καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Part of : για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ; No.60, 2018

Issue:
Pages:
Section Title:
Άρθρα με κρίση
Author:
Abstract:
Τα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (ΓΣΠ) είναι ένα σύστημα διαχείρισης χωρικών δεδομένων, που επιτρέπει στους χρήστες τους να αποτυπώσουν τον πραγματικό κόσμο και να αναλύσουν χωρικά και περιγραφικά δεδομένα. Η παρούσα έρευνα έχει ως στόχο να μελετήσει τις γνώσεις, τις απόψεις και τις στάσεις των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Ελλάδας ως προς την εισαγωγή των ΓΣΠ στην εκπαιδευτική διαδικασία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΕ). Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 333 εκπαιδευτικούς σε όλη την επικράτεια το έτος 2016 και φάνηκε ότι οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν πρόγραμμα ΠΕ κυρίως σε εθελοντική βάση ενώ αναγνωρίζουν τα οφέλη της χρήσης των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Θεωρούν ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία της ΠΕ προάγει τη μάθηση και δείχνουν να αποδέχονται την εισαγωγή των ΓΣΠ στις διαδικασίες της ΠΕ. Η έλλειψη κατάρτισης των εκπαιδευτικών αποτελεί εμπόδιο ως προς την εισαγωγή των ΓΣΠ αλλά παρά τις δυσκολίες 2 στους 10 εκπαιδευτικούς τα έχουν χρησιμοποιήσει ήδη σε προγράμματα ΠΕ. Ωστόσο, δεν πρέπει να εστιάζουμε στο πώς θα μπουν τα ΓΣΠ στο αναλυτικό πρόγραμμα αλλά στο πώς τα ΓΣΠ θα βοηθήσουν τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος. Έτσι για να είναι τα ΓΣΠ αποτελεσματικά πρέπει στα σχολεία να οικοδομήσουμε ένα περιβάλλον περιέργειας για τη διερεύνηση του κόσμου και να αντιμετωπιστούν ως μέθοδος και όχι ως τεχνολογία.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ), Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (ΓΣΠ), GIS, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Notes:
http://www.peekpemagazine.gr/issue/644
References (1):
  1. Audet R. 1993. Developing a Theoretical Basis for Introducing Geographic Information Systems into High Schools: Cognitive Implications, Ph.D. Boston University.Baker, T., Kerski, J., Huynh, N., Viehrig, K., Bednarz, S. 2012. Call for an Agenda and Center for GIS Education Research. Review of International Geographical Education Online 2(3). Available at: http://rigeo.org/vol2no3/RIGEO-V2-N3-1.pdf [Πρόσβαση στις 9/3/2016].Baker, T., Palmer, A., Kerski, J. 2009. A National Survey to Examine Teacher Professional Development and Implementation of Desktop GIS, Journal of Geography, 108(4-5), pp. 174-185. Available through: Taylor & Francis Group.Cohen, L. and Manion, L. 1980. Research Methods in Education. London: Croom Helm.Gewin, V. 2004. Mapping opportunities. Nature, 427(6972), pp.376-377. Available through: US National Library of Medicine National Institutes of Health.Hwang L., 2006. Modern Thinking. New facilities embrace the latest learning techniques and philosophies. American school & University. Available at: http://9027e899802e00277b4a6ae5d974694b349d704f.gripelements.com/pdfs/articles/mapping_it_out_dec06.pdf [Πρόσβαση στις 2/12/2015].Kerski, J. J. 2003. The implementation and effectiveness of geographic information systems technology and methods in secondary education. Journal of Geography, 102(3). Available through: Taylor & Francis Group.Kerski, J. J. 2008. The role of GIS in digital earth education. International Journal of Digital Earth. 1(4). Available through: Taylor & Francis Group.Marcinkowski, T. 1993. A contextual review of the “quantitative paradigm” in EE research. In R. Mrazek (Ed.),Alternative paradigms in environmental education research(pp. 29–79). Troy, OH: North American Association for Environmental Education.Milson, A., Demirci,A., Kerski,J. 2012. International Perspectives on Teaching and Learning with GIS in Secondary Schools. Science Education. Available through: Springer.Mouly, G.1978. Educational Research: The Art and Science of Investigation. Boston: Allyn and Bacon.Piaget, J., 1929. A child’s conception of the world. Lanham, MD: Littlefield Adams Publishing.Popovich,V., Claramunt,C., Schrenk,M., Korolenko, K.2014. Information Fusion and Geographic Information Systems (IF AND GIS 2013). Environmental and Urban Challenges. Lecture Notes in Geoinformation and Cartography. Available through: Springer.Rase, 2000. Initiatives taken by the Commission to establish a European geographic information infrastructure. Statistical Journal of the United Nations Economic Commission for Europe 17(2),pp. 141-147. Available through: IOS Press Content Library.Ελληνική βιβλιογραφίαΒάμβουκας, Μ. 1991. Εισαγωγή στην ψυχοπαιδαγωγική έρευνα και μεθοδολογία. Αθήνα: Εκδόσεις : Γρηγόρης.Βάμβουκας, Μ. 1998. Εισαγωγή στη Ψυχοπαιδαγωγική έρευνα και μεθοδολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρης.Κιμιωνής, Γ.1995. Τα γεωγραφικά πληροφοριακά συστήματα (GIS) ως διδακτικά εργαλεία στην περιβαλλοντική εκπαίδευση : μια παιδαγωγική προσέγγιση. MS.c. Πανεπιστήμιο Κρήτης. Διαθέσιμο από το Πανεπιστήμιο Κρήτης στο: <http://www.openarchives.gr/view/242882> [Πρόσβαση στις 10/11/2015].Κυρίδης, Α., Δόσος, Β., Τσακιρίδου, Ε. 2003. Ποιος Φοβάται τις Νέες Τεχνολογίες; Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτο.Παρδαλίδης,Θ.2007. Χαρτογραφόντας (Σ)την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση [e-book]. Μακρινίτσα Πηλίου: Εκδόσεις Επτάλοφος. Διαθέσιμο από το διαδικτυακό τόπο του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μακρινίτσας <http://repository.edulll.gr/edulll/retrieve/4353/1254.pdf> [Πρόσβαση στις 27/02/2016].Σαϊτη, Α.Χ. 2000α. Εκπαίδευση και Οικονομικά Ανάπτυξη. Αθήνα: Τυπωθήτω.