Ο Μύθος του Πλατωνικού Σπηλαίου και η Μετάσχηματίζουσα Μάθηση : η 'λύσις' και η 'έξοδος' στην Εκπαίδευση Ενηλίκων

Part of : Εκπαίδευση ενηλίκων ; No.36, 2016, pages 27-35

Issue:
Pages:
27-35
Author:
Abstract:
Σύμφωνα με την πλατωνική γνωσιοθεωρία, η παιδεία εγγυάται για τον μετασχηματισμό της συνείδησης, της απελευθέρωσης του ανθρώπου από τα δεσμά των συναισθημάτων του, τα οποία τον κρατούν εγκλωβισμένο στο υπόγειο σπήλαιο, στις ψευδαισθήσεις και στην πλάνη. Η ανοδική πορεία προς την έξοδο του σπηλαίου είναι μια συνεχής προσπάθεια αναθεώρησης του παλιού εαυτού με κύριους βοηθούς τη Διαλεκτική και τον εκπαιδευτή. Η πρώτη αντιδιαστέλλεται από τον απλό διάλογο, ο οποίος συχνά απαρτίζεται από την ανταλλαγή πληροφοριών, ιδεών, απόψεων, κρίσεων και προτάσεων και ολοκληρώνεται με τη διερεύνηση και τον λογικό έλεγχο τους, ενώ ο δεύτερος εγγυάται, με γνώμονα τη Διαλεκτική, για την ασφαλή πλοήγηση ανάμεσα στις αντικρουόμενες απόψεις προς έγκυρα αποτελέσματα. Η Διαλεκτική θα οδηγήσει το άτομο στην τελική ευθεία για μετασχηματισμό και απαλλαγή από την πλάνη. Σε αυτή την περίπτωση δεν είναι τόσο θέμα λογικής επεξεργασίας των δεδομένων όσο μιας στιγμιαίας θέασης της αληθινής όψης των πραγμάτων, της ανυπόθετης αρχής, του υπέρλογου, το οποίο μετά δυσκολίας είναι ορατό. Η ομάδα μάθησης, καταδικασμένη κατά τον Πλάτωνα στη συνήθεια που αμβλύνει την κριτική στάση, εμποδίζει πολλές φορές και αντιστρατεύεται τον μετασχηματισμό, την προσπάθεια απεγκλωβισμού του ατόμου από τις προκαταλήψεις του, τα στερεότυπα και τα "αυτονόητα".
Subject:
Subject (LC):
References (1):
  1. Βιλαμόβιτς-Μέλεντορφ, Ούλριχ φον (2005). Πλάτων. Η ζωή και το έργο του. Μτφρ. Ξεν. Αρμυρός. Αθήνα: Κάκτος.Fine, G. (2003). Plato on Knowledge and Forms. Oxford: Clarendon Press.Janka, M. (2002). Platon als Mythologe. Neue Interpretationen zu den Mythen in Piatons Dialogen. Darmstadt: Wissensch. Buchgesellschaft.Καστοριάδης, Κ. (2001). Ο Πολιτικός του Πλάτωνα. Αθήνα: πόλις.Κόκκος, Α. (2005). Εκπαίδευση Ενηλίκων. Ανιχνεύοντας το πεδίο. Αθήνα: Μεταίχμιο.Mezirow, J. και συνεργάτες (2007). Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση. Μτφρ. Γ. Κουλαουζίδης. Αθήνα: Μεταίχμιο.Ράμφος, Σ. (2013). Καλλίπολις Ψυχή. Ανάγνωσι της Πολιτείας του Πλάτωνος. Αθήνα: Αρμός.Politis, V. (ed. 2006). Aporia and Searching in the Early Plato. In: L. Judson and V. Karasmanis. Remembering Socrates. Philosophical Essays. Oxford: Clarendon Press, 88-109.Schmitt, A. (2003). Metzler. Die Moderne und Platon. Stuttgart: Taylor, Α.E. (2003). Πλάτων. Ο άνθρωπος και το έργο του. Μτφρ. Ι. Αρζόγλου. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.Vrettos, J. (1985). Lehrer-Schüler Interaktion bei Platon. Die pädagogische Bedeutung von Eros und Dialog. Frankfurt a. Main: Peter Lang.Χασίδου, M. (2009). Κριτικός Στοχασμός και Μετασχηματισμός στην Εκπαίδευση Ενηλίκων μέσω του Θεάτρου. Το παράδειγμα «Βρικόλακες» του Ερ. Ίψεν. Αθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων