Η τελετουργία, η συνέχεια και οι αλλαγές στο γλυκό του γάμου στη Σαντορίνη
Part of : Επετηρίς του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας ; Vol.33-34, 2009, pages 239-263
Issue:
Pages:
239-263
Parallel Title:
Rite, evolution and changes to the traditional wedding sweets in Santorini
Author:
Abstract:
Η δημοσίευση αυτή εξετάζει το θέμα της τελετουργίας από την άποψη της συνέχειας και της αλλαγής της μέσα στο χρόνο. Υπενθυμίζει τη σημασία που έχουν στις τελετουργικές πρακτικές τα θέματα μορφής, πώς δηλαδή αυτά λειτουργούν και μεταδίδονται περισσότερο ή λιγότερο σε συμμετέχοντες που δεν έχουν βιωματική σχέση με τα τελούμενα και πώς επιτυγχάνεται η ενσωμάτωσης τους σε αυτά.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
τελετουργία, γάμος, τροφή, γλυκό, Σαντορίνη, rite, wedding, food, sweets, Santorini
References (1):
- Adapon, J. (2008), Culinary Art and Anthropology, Berg, Νέα Υόρκη.Apparadurai, A. (1996), Modernity at Large, Chicago University Press, Σικάγο.Ball, E. (2003), «Greek Food after Mousaka: Cookbooks, "Local" Culture and the Cretan diet», Journal of Modern Greek Studies, τόμ. 21, τεύχ. 1, σ. 1-36.Benoist, L. (1992), Σημεία, Σύμβολα και Μύθοι, Αθήνα.Bloch, Μ. (1998), «Οι τροφές στην παλιά Γαλλία», Ιστορία της διατροφής. Προσεγγίσεις της σύγχρονης ιστοριογραφίας. Θεωρία και μελέτες της ιστορίας, επιμ. Άννα Ματθαίου, Αθήνα, σ. 35-42.Butler, Β.-Rowlands, Μ. (2012), «Πολιτισμική κληρονομιά» Υλικός Πολιτισμός Η ανθρωπολογία στη χώρα των πραγμάτων, Επιμέλεια Ελεάνα Γιαλούρη, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα, σ. 125-150.Calame-Griaule, G. (1985), «Le miel des relations homaines». Cahiers de littérature orale n. 18, Παρίσι, σ. 65-78.Comaroff, J. & Comaroff, J. (eds) (1993), Modernity and its Malcontents, University of Chicago Press, Σικάγο.Connerton, P. (1989), How Societies Remember, Cambridge University Press, Καίμπριτζ.Détienne, M. (1975), «Ο μύθος. Ο Ορφέας με το μέλι». Το έργο της Ιστορίας, τόμ. 2 του Ζακ Λε Γκόφ - Πιέρ Νορά, Αθήνα, σ. 173-195.Dimitriou-Kotsoni, S. (1993), « The Aegean Cultural Tradition ». Mediterranean Studies, 3 (I) , σ. 65-79.Harris, O. (1998), «The temporalities of tradition», in: Huber, V. (ed) Grasping the Changing World, Routledge, Λονδίνο.Harrison, S. (2000), «From Prestige Goods to Legacies: Property and the Objectification on Culture in Melanesia», Comparative Studies, Society and History, Vol. 42, σ. 662-679.Klironomos, M. (2002), «Ancient anamnisis, national mnimi in the poetry of George Seferis», Journal of Modern Greek Studies, Vol. 20, σ. 215-239.Lambropoulos, V (2001), «Syncretism as mixture and as method», Journal of Modern Greek Studies, Vol. 19, σ. 221-235.Mauss, M. (1950), Σχεδίασμα μιας γενικής Θεωρίας για τη Μαγεία, Αθήνα.Myers, F. (2001), The Empire of Things: Regimes of Value and Material Culture, School of American Research Press, Santa Fe, NM.Parkin, D. (1992), «Ritual as spatial direction and bodily division», in: Coppet, D. (ed) Understanding Ritual, Rout ledge, Λονδίνο, σ. 11-25.Simmel G (1905), Philosophie der Mode, Pan - Verlag, Βερολίνο.Sutton, D. (1998), Memories Cast in Stone: The Relevance of the Past in Everyday Life, Berg, Οξφόρδη.Sutton, D. (2004), «Ritual, Continuity and Change: Greek Reflections», History and Anthropology, vol. 15, no. 2, June, σ. 91-105.Sutton, D. (2012), «Τροφή και αισθήσεις» στο Υλικός Πολιτισμός. Η ανθρωπολογία στη χώρα των πραγμάτων, επιμ. Ελεάνα Γιαλούρη, Αλεξάνδρεια, Αθήνα, σ. 391-426.Turner, V (1990) [1974], Dramas Fields and Metaphors. Symbolic Action in Human SocietyTziovas, D. (2001), «Beyond the Acropolis: Rethinking Neohellenism», Journal of Modern Greek Studies, Vol. 19, σ. 189-220.Van Gennep, A. (1981) [1909], Les rites de passage, Paris.Yiakoumaki, V. (2006a), «"Local", "Ethnic" and "Rural" Food: On the Emergence of "Cultural Diversity" in Greece since its Integration into the European Union», Journal of Modern Creek Studies, τόμ. 24, τεύχ. 2, σ. 415-445.Αλεξάκης, E. (1996-1997), «Διτοπική μεταγαμήλια εγκατάσταση και προίκα σε μια νησιωτική κοινότητα: Κέα Κυκλάδων». Εθνολογία, τόμ. 5ος, Αθήνα, σ. 5-66.Ανδρουλάκη, Μ. (2014), «Διαβατήριες τελετές και λαϊκά δρώμενα», Ελληνική λαϊκή παράδοση. Από το παρελθόν στο μέλλον, επιστημ. επιμ. Ευάγγ. Αυδίκος, Αθήνα, 171-197.Ανδρουλάκη, Μ. (2007), «Λατρευτικές πρακτικές ίασης. Το προσκύνημα του Αγίου Μερκουρίου στο χωριό Ίστρος της Ρόδου», Αρχαιολογία και Τέχνες τεύχ. 105, σ. 34-39.Γαλάνη-Μουτάφη, Β. (1995), «Προίκα και κοινωνικο-οικονομικός μετασχηματισμός στη Σάμο κατά τον 19° αιώνα». Εθνολογία τόμ. 4 , Αθήνα, σ. 31-66.Γιαλούρη, Ε. (2012), «Υλικός Πολιτισμός. Οι περιπέτειες των πραγμάτων στην ανθρωπολογία », στο Υλικός Πολιτισμός Η ανθρωπολογία στη χώρα των πραγμάτων, επιμ. Ελεάνα Γιαλούρη, Αλεξάνδρεια, Αθήνα, σ. 11-74.Δημητρόπουλος, Δ. (1997), «Οικογένεια και φορολογικές κααστιχώσεις στα νησιά του Αιγαίου κατά την Οθωμανική περίοδο». Ιστορικά τεύχ. 27, Αθήνα, σ. 335-352.Καρύδη, Ε. (1962), «Σύμμεικτα Αρκαδικά». Λαογραφία Κ, Αθήνα, σ. 579-580.Κατσίπης, Φ.Ι. (1959), Τα στέφανα του γάμου. Ιστορικά και λαογραφικά της νήσος Σαντορίνη Ι. Αθήνα.Κουκούλες, Φ. (1952), «Αι τροφαί και τα ποτά.» Βυζαντινών Βίος και Πολιτισμός, τόμ. Ε, Αθήνα, σ. 10-135.Κυριακίδης, Στίλπ. Π. (1938-1949), «Τα σύμβολα εν τη Νεοελληνική Λαογραφία», Λαογραφία 12, Αθήνα, σ. 503-546.Λιγνός, Εμμ. Α (1971), «Σαντορινιός γάμος». Σαντορίνη, επιμ. Μιχαήλ Δανέζη, Αθήνα, σ. 263-264.Μηλίγκου-Μαρκαντώνη, Μ. (1992), «Παραδοσιακή διατροφή (πρωτογενή διατροφικά είδη) Φρούτα - Καρποί - Σιτάρι. Μαγικο-θρησκευτικές Επισημάνσεις». Πρακτικά Β Συμποσίου Ιστορίας και Λαογραφίας Αττικής, Ασπρόπυργος, σ. 339-389.Μίχα-Λαμπάκη, Α. (1984), Η διατροφή των Αρχαίων Ελλήνων κατά τους αρχαίους κωμωδιογράφους, (διδακτορική διατριβή), Αθήνα.Μίχα-Λαμπάκη, Α. (1986), «Η παρουσία χαρακτηριστικών ειδών διατροφής στα Βοιωτικά γαμήλια έθιμα», Επετηρίς της Εταιρείας Βοιωτικών Μελετών, τόμ. Α, τεύχ. Β.,σ. 1087-1103.Πολίτης, Ευστ. Γ. (1909), «Ο γάμος εν Λευκάδι». Λαογραφία Α, Αθήνα, σ. 308-320.Πολίτης, Ν. Γ. (1975), «Γαμήλια Σύμβολα», Λαογραφικά Σύμμεικτα τόμ. Β, Αθήνα, σ. 260-320.Ρούσσος, Μ. Α. (1971), Λαογραφικά της Σαντορίνης. Αθήνα.Ρωμαίος, Κ. Α. (1923), «Το υνί κατά τον γάμον». Λαογραφία Ζ, Αθήνα, σ. 346-368.Τσαλίκογλου, Εμμ. (1927), «Λαογραφικά των Φλαβιανών (Ζιντζί - Ντερέ) Καισαρεία Καππαδοκίας. Περί της τελετής των αρραβώνων». Μικρασιατικά Χρονικά τόμ. 13ος, Αθήνα, σ. 290-337.Φουρίκης, Π. (1926), «Γάμος και γαμήλια σύμβολα εν Σαλαμίνι». Λαογραφία Θ Αθήνα, σ. 507-563.Χρυσού-Καρατζά, Κ. (2003), «Κουφέτο με το μέλι. Το γλυκό του γάμου στη Σαντορίνη». Λαογραφία, τόμ. 39ος{ 1998-2003), Αθήνα, σ. 119-126.