Ψυχολογία τῆς Θρησκείας καὶ Λογοτεχνία
Part of : Θεολογία : τριμηνιαία έκδοση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ; Vol.64, No.4, 1993, pages 653-682
Issue:
Pages:
653-682
Author:
Abstract:
Δεν διατίθεται περίληψη.
Subject:
Subject (LC):
References (1):
- Ά β α γ ι α ν ο ύ 'Αφροδίτη, «Mircea Eliade και μύθος», στο συλλογ. Έργο Στον Ύπατο των Θρησκειολόγων Mircea Eliade προσφορά τιμής και σεβασμού στη μνήμη τον (23.4.1986), επιμέλεια Δημήτρη Σταθόπουλου, 'Αθήνα, έκδ. Ί . Χατζηνικολή, 1988, σ. 128-132.Adams Gh. J. - Ramsey I. Th. - Smart Ν. - Yinger Ι., «Θρησκεία », οτήν «'Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος - Λαρούς - Μπριτάννικα», 'Αθήνα, 'Εκδοτικός 'Οργανισμός «Πάπυρος», τ. 28 (1984), σ. 258-292.Adler Α. - J a h n Ε., Religion undIndividualpsychologie (1933), Frankfurt am Main, Fischer Taschenbuch Verlag, 1975. Einführung von Dr. Dr. h.c. Wolfgang Metzer, o. 7-20, Ernst Jahn, Zur Psychotherapie des Christentums, o. 21-67, Alfred Adler, Religion und Individualpsychologie, o. 68-104 (Βλ. επίσης την ίδια μελέτη τοϋ Α. Adler σε αυτοτελή έκδοση: Religion und Individualpsychologie, Wien-Leipzig 1933).A n q u e t i l G., «Ή φιλοσοφία τής εικόνας», στην έφημ. «Το Βήμα», 22 Νοεμ. 1992, στο ένθετο «Νέες Εποχές», σ. Β8-Β9 ('Αναδημοσίευση από το «Nouvel Observateur»).'Ανώνυμος, «Ή ψηφιακή εικόνα...», στην έφημ. «Τα Νέα», 25 Σεπτ. 1953, σ. 56.— «Πρωταγωνιστές εσείς και ή Μονρόε...» (Τρισδιάστατα ταξίδια μ' ένα ζευγάρι γυαλιά), στην έφημ. «Τα Νέα», 1 'Οκτ. 1993, σ. 35 ('Αναδημοσίευση άπο «The Sunday Times»).Ά ρ σ ε ν ι εφ Ν., «Χομιάκωφ Σ. 'Αλέξιος», στη «Θρησκευτική καΐ 'Ηθική Εγκυκλοπαίδεια», 'Αθήναι, έκδ. Άθ. Μαρτίνου, τ. 12 (1968), στ. 147-152.Βελουδής Γ., Ή λογοτεχνία και οι άλλες τέχνες: Ή μουσική, ό κινηματογράφος, ή ζωγραφική έχουν μεγαλύτερη σχέση με τή λογοτεχνία άπ' οση νομίζουμε», στην έφημ. «Το Βήμα», 23 Ίαν. 1994, σ. ΒΙΟ/40.— Γραμματολογία: Θεωρία λογοτεχνίας, 'Αθήνα, έκδ. «Δωδώνη», 1994, ίδιαίτ. σ. 296-311.Bell C , «Doctor Freud in Art», στο «Nation Athenaeum» 35 (1924), σ. 690-691.Bodenheim M., «Psychoanalysis in American Fiction», στο «Nation» 114 (1922), σ. 683-684.Buck Ρ., Inger Luptator, Bucuresti, Editura Fundatia Pentru Literatura si Arta, 1939 (σε ρουμανική μετάφραση άπο τ' αγγλικά τοϋ Mircea Eliade).Γεωργούλης Κ. Δ., «Ντοστογιέφσκν Μιχαήλοβιτς Θεόδωρος», στη «Θρησκευτική και 'Ηθική Εγκυκλοπαίδεια», τ. 9 (1966), στ. 607-625.Γκίκας Σ., «Αντλερισμός», στο «Φιλοσοφικό λεξικό», 3η έκδοση αναθεωρημένη, 'Αθήνα, έκδ. Φελέκη, 1982, σ. 43.— «Φαντασία», στο ίδιο λεξικό, σ. 328-329.Cooke D. V., «Βάγκνερ, Ρίχαρντ», στην «'Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος- Λαρούς - Μπριτάννικα», τ. 13 (1984), ο. 131-135.Crews F., «The Uknown Freud», στο «The New York Review of Books», αρ. 19, 18 Νοεμ. 1993, ο. 55-66.Dagognet F., Philosophie de Γ image, Paris, Éditions Vern, 1989.Deb ray R., Vie et mort de Γ image: Une histoire du regard en Occident, Bibliothèque des Idées, Paris, Éditions Gallimard, Octobre 1992.— U État séducteur: Les révolutions médiologiques du pouvoir, Paris, Gallimard, 1993 (Βλ. επίσης «Ό Ρεζί Ντεμπραί...» και «Ή καλύτερη εποχή...», στην έφημ. «Τα Νέα», 12 Όκτ. 1993, σ. 58).Dostoyevski F. M., Prestupleniye i nakazaniye (Έγκλημα και τιμωρία, 1865), Polnoye sobraniye sochineni F. M. Dostoyevskovo ν tridtsati tomakh (Τα άπαντα τον Φ. Μ. Ντοστογιέφσκι σε τριάντα τόμους), Akademiya Nauk SSSR, Institut Russkoi Literatury, Leningrad, izd. «Nauka », (1972-1988), τ. 6 (1973), σ. 5 κ.π.— Besy (Οι δαίμονες [δαιμονισμένοι], 1871- 1872), στην παραπάνω έκδοση των 'Απάντων τοϋ Ντοστογιέφσκι, τ. 10 (1974), σ. 7 κ.π.— Bratya Karamazory ( 'Αδελφοί Καραμάζοφ, 1879-1880), στην ίδια έκδοση των Απάντων, τ. 14 (1976). σ. 5 κ.π. και τ. 15 (1976), σ. 5-197.Druty Μ. CT C , «Συνομιλίες μέ τον Wittgenstein», μετφρ. Ζηνοβίας Δρακοπούλου, στο περιοδ. «Εποπτεία» 97 (Ίαν. 1985), σ. 19-58.Δακουράς Δ. Γ., «Ό Mircea Eliade και ή ερμηνεία των Μύθων», στο συλλογ. έργο. Mircea Eliade προσφορά (1988), σ. 75-95.Δ ι α β ά ζ ω (περιοδ.), 'Αφιέρωμα: «Ψυχανάλυση και Λογοτεχνία», στο περιοδ. «Διαβάζω» 163 (1987), σ. 12-54.Eco U. - Daniel J., «Μη φοβόσαστε την τηλεόραση: ' Ή Ελλάδα μας έμαθε νά βλέπουμε' (Μια συζήτηση τοϋ Ούμπέρτο Έκο μέ τον Ζάν Ντανιέλ)», στην έφημ. «Τα Νέα», 4 Σεπτ. 1993, σ. 20.E l i a d e Μ., «Les livres populaires dans la littérature roumaine», στο «Zalmoxis » 2 (1939), σ. 63-78.— «Cardie populäre in literatura româneasca», στο «Revista Sundatiilor Regale » 6 (1939), σ. 132-147.— «'Treplete' lui Julien Green», στο «Revista Sundatiilor Regale» 6 (1936), σ. 662-668.— Le mythe de Γ éternel rétour: archetypes et répétition, Paris, Gallimard, 1949 (αγγλ. μετφρ. The Myth of the Eternal Return, trans, by Williard R. Trask, New York, Routledge and Kegan Paul, 1955, ξανατυπωμένη μέ νέο Πρόλογο ως Cosmos and History, New York, Harper Torch boks, 1959* έλλην. μετφρ. Κόσμος και ιστορία: Ό μύθος της άενάου επαναλήψεως, μετφρ. Θεμ. Λαζάκη, 'Αθήναι 1966).— Iphigenia, Valle Hermoso, Editura Cartea Pribegiei, 1951.— Images et Symboles, Paris, Gallimard, 1952.— Forêt Interdit, trans, par A. Guillermou, Paris, Gallimard, 1955.— Das Heilige und das Profane. Vom Wesen des Religiösen, München, Rohwohlt Deutsche Enzyklopädie, 1957.— Mythes, rêves et Mystères, Paris, Gallimard, 1957.— Méphistophélès et Γ Androgyne, Paris, Gallimard, 1962.— Aspects du Myth, Paris, Gallimard, 1963.— Nuvele, Madrid, Editura Destin, 1963.— «Mircea Eliade: Εμπειρίες μιας ζωής αφιερωμένης στην Ιστορία των Θρησκειών» (Συνέντευξη με τον Mircea Eliade), οτο περιοδ. «Εποπτεία » 49 (Σεπτ. 1980), ο. 633-643.— Maitreyi, Bucuresti, Editura Cultura Nationala, 1982 (γαλλ. μετφρ. La nuit de Bengali, trad, par A. Guillermou, Paris, Gallimard, 1950" ίσπαν. Μετάφραση La noche Bengali, Buenos Aires, Emeré Editores, 1951).— «Αυτοβιογραφική συνέντευξη» (άπο το περιοδ. τοϋ Πανεπιστημίου τοϋ Σικάγου «Chicago», 'Ιούνιος 1986), μετφρ. Πέτρου Μπότση, στο συλλογ. έργο Mircea Eliade προσφορά (1988), σ. 11-30.— «Βιβλιογραφία» (Μελέτες, δοκίμια και άρθρα), έπιμ. 'Αφροδίτης Άβαγιανοΰ, στο παραπάνω συλλογ. έργο, σ. 141-149.— «Ρουμανική βιβλιογραφία τοϋ Mircea Eliade», ευγενική μετάφραση από τα ρουμανικά της κ. Αίκατ. Σταθάτου, στο ίδιο συλλογ. έργο, σ. 150.F o r d h am F r i e d a , «Γιουνγκ, Κάρλ», στην «'Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος -Λαρούς - Μπριτάννικα», τ. 17 (1985), σ. 328-329 (Βλ. επίσης το άρθρο«Note sur Jung et Γ alchimie», στο «Le disque vert» [1935], σ. 97- 109).F r e u d S., Die Traumdeutung (1900 -1901), Gesammelte Werke, 4. Auflage, Frankfurt am Main, S. Fischer Verlag (τ. 1-17 + 18: Index der Bände 1-17, 1961 κ.π.), τ. 2 καί 3 (1968), σ. 1-626. Literaturverzeichnis, σ. 627-642.— Totem und Tabu. Einige Übereinstimmungen im Seelenleben der Wilden und der Neurotiker (1912), στην παραπάνω έκδοση των Απάντων τοϋ Freud, τ. 9 (1961), σ. 1(3) -194.— Die Zukunft einer Illusion (1927), στην ίδια έκδοση των Απάντων, τ. 14 (1963), σ. 323(325) -380.— Dostojewski und die Vatertötung (1929), στον ίδιο επίσης τόμο των Απάντων (τ. 14), σ. 397(399)-418.— Der Mann Moses und die monotheistische Religion (1938), στην ίδια επίσης έκδοση των Απάντων, τ. 16 (1968), σ. 101(103) - 246.— Art and Literature: Jensen's 'Gradiva', Leonardo da Vinci and Other Works, translated from the German under the general editorship of James Strachey, Middlesex, England, Penguin Books, 1987.Fromm E., Psychoanalyse und Religion (1950), Gesamtausgabe, Stuttgart, Deutsche Verlags-Anstalt (τ. 1-10 [1980 - 1981]), τ. 6 (1980), σ. 227-292.— (Φρομ Έ.), Ό φόβος μπροστά στην ελευθερία, μετφρ. Δημητρίου Θεοδωρακόπουλου, 5η εκδ., 'Αθήνα, έκδ. Μπουκουμάνη, 1971.F u l l e r P., Τέχνη και ψυχολογία, μετάφραση: Ήρώ Κανακάκη, 'Αθήνα, έκδ. «Νεφέλη», 1988.Green J., Personal Record (1928-1929), trans, by G. Godefroy, New York, Harper & Brothers, 1939.H a s t i n g s C. - N i c h o l l D., (eds.) Selection, edited by Cecily Hastings and Donald Nicholl, London - New York, Sheed and Ward, 1954: «Psychology and Comparative Religion: A Study of the Symbolism of the Centre», τ. 2, ο. 17-43 (Βλ. και τα σχετικά άρθρα: «Le symbolisme du 'Centre', orò «Revue de Calture Européenne» 2 [1952], o. 227-239 καί «Eranos», orò «Nimbus» 2 [1954], o. 57-58).Hick J., Philosophy of Religion, New Jersey, Prentice-Hall, 1963.Hoffman F. J., Freudianism and the Literary Mind, Baton Rouge, Louisiana, Louisiana State Univeristy Press, 1945.Holm N. G., Einführung in die Religionspsychologie (Titel der schwedischen Originalausgabe «Religionspsykologins grunder», 1988), Übersetzung aus dem Schwedischen von Matthias Quasching, München-Basel, Ernst Reinhardt Verlag, 1990. Literaturverzeichnis, o. 148-154.Θεοδωρακόπουλος Ί . Ν., Ό Φάουστ τον Γκαίτε, μετάφραση με αισθητική καί φιλολογική ερμηνεία, β' έκδ., 'Αθήναι 1963.Θεοδώρου Ε. Δ., Το έργο τον Cari G. Jung άπο χριστιανική σκοπιά (Έξ αφορμής συμπληρώσεως 30 ετών άπο του θανάτου του), ανατ. Έκ του περιοδ. «Εκκλησία», 'Αθήνα 1991.Jacobi J o l a n d e , Archetypus, Symbol in der Psychologie C. G. Jung, Zürich 1957 (Βλ. επίσης: J. Jacobi, Complex, Archetype, Symbol, London, Routledge, 1959).Jung C. G., «Psychology and Poetry», στο «Transition» 19-20 (1930), σ. 23-45.— Symbole der Wandlung (1952), Gesammelte Werke, Herausgeber: Dr. Med. Franz Riklin, Lilly Jung-Merker, Dr. Phil. Elizabeth Ruf, Ölten und Freiburg im Breisgau, Walter Verlag (τ. 1-17 + 18: Verschiedene Schriften/ Bibliographie und allgemeiner Index), τ. 5 (1977), ΐδιαίτ. «Über den Begriff der Libido», o. 170-181 και «Die Wandlung der Libido», σ. 182-215 (Πρβλ. τήν πρωταρχική μορφή του έργου αύτοΰ, με τον τίτλο: Wandlungen und Symbole der Libido [1912]: Jahrbuch für psychoanalytische und psychopathologische Forschungen, τ. 4 [1912]).— Die Archetypen und das kollektive Unbewusste (1954), στην παραπάνω έκδοση τών Απάντων τον C. Jung (Gesammelte Werke), τ. 9i (1976, 1978) (Βλ. επίσης τήν πρώτη μορφή αύτοΰ του έργου: Über die Archetypen des kollektiven Unbewussten, Eranos-Jahrbuch, 1934).— Zur Psychologie westlicher und östlicher Religion, Terry Lectures 1937, gehalten an der Yale University, Gesammelte Werke, Zürich und Stuttgart, Rascher Verlag, τ. 11 (1963), Ester Teil: Westliche Religion, σ. 1- 506, Zweiter Teil: Östliche Religion, σ. 507(5ll)-693.— Antwort auf Hiob (1952/1967), στην ίδια έκδοση (Rascher Verlag) των Απάντων, τ. 11 (1963), σ. 385(387)-506— Psychologie und Alchemie (1944), στην έκδοση των 'Απάντων του C. Jung (Gesammelte Werke), Walter Verlag, τ. 12 (1976), σ. 15(17) - 550.— Erinnerungen, Träume, Gedanken von C. G Jung, aufgezeichnet und herausgegeben von Aniela Jaffé, 6. Auflage, Ölten, Walter Verlag, 1971.Κ e i b a c h W., Religiöses Erleben. Erhellungsversuche in Religionspsychologie, Parapsychologie und Psychopharmakologie, München-Paderborn- Wien, Ferdinand Schöningh Verlag, 1973, ίδιαίτ. ή § 3 «Der Jungsche Begriff 'Archetypus'», σ. 76-80.Komarowitsch V. L., F. M. Dostojewski, Die Urgestalt der Brüder Karamasoff: Dostojewskis Quellen, Entwürfe und Fragmente, München 1928.Κορναράκης Ί . Κ., Ό Ιούδας ώς ομαδικός ενοχικός αρχέτυπος (Βιωματικού διαστάσεις τοΰ ενοχικού διαλόγου), Θεσσαλονίκη, έκδ. 'Αδελφών Κυριακίδη, (1977)1992.Λαζάκης Θ. Θ., «Mircea Eliade», στο συλλογ. έργο Mircea Eliade προσφορά (1988), ο. 151-155.Λοΰβαρις Ν. Ί . , Ή θρησκεία τοΰ Βάγνερ: Ή άπολύτρωσις — Ή ψυχή τοΰ μουσουργού — Ό μύθος τοΰ Γράαλ — Ό Πάρσιφαλ, Ψυχολογική και θρησκειολογική άνάλυσις, 'Αθήναι, έκδ. Ζηκάκη, 1928.— «Ψυχολογία της θρησκείας και πρακτική αυτής σημασία», στα «Αίνέσιμα Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου», Αθήναι 1931, ο. 130-134.Lawrence Τ.Ε. (Λώρενς τής Αραβίας), Revolta in desert, Bucuresti, Editura Fundatia Pentru Literatura si Arta, 1934 (ρουμανική μετάφραση από τ' αγγλικά τοΰ Mircea Eliade).— Loth e Α., «The Unconscious in Art», στο «Transition» 26 (1937), σ. 82-96.Μακράκης Μ. Κ., Αευκες χώρες: Νέα μορφή λόγου στα Ευαγγέλια της Κυριακής για τον άμβωνα, το ραδιόφωνο, τήν τηλεόραση, τον κινηματογράφο και το θέατρο, 'Αθήναι, έκδ. 'Αποστολικής Διακονίας, 1974.— Ή εξομολόγηση ώς ψυχολογική και ηθική ανάγκη στή ζωή και στο έργο τοΰ Ντοστογιέφσκη, ανατ. από το περιοδ. «Κοινωνία», 'Αθήνα 1977.— Φιλοσοφία τής θρησκείας στή λογοτεχνία: Φιλοσοφικές και θρησκευτικές έννοιες σε «πορτραίτα» τής λογοτεχνίας, 'Αθήνα 1988 (ανατύπωση 1989).— Ψυχολογία τής θρησκείας: Εισαγωγή, ιστορία και θεματολογία: ή ψυχική πηγή τής θρησκείας και ή έκφραση της ώς βίωμα, 'Αθήνα, έκδ. «Αρμός », 1993.Μαννονί Ο. (Octave Mannoni), Φρόυντ, Προλεγόμενα, μετάφραση, επίμετρο 'Αλεξάνδρας Βουδούρη, 'Αθήνα, Βιβλιοπ. τής «Έστίας»-Ί. Δ. Κολλάρου και Σίας Α.Ε., 1993 (Σειρά Ψυχανάλυσης).Μαργαρίτης Γ., «Μιρσέα Έλιάντ: Ένας περιηγητής στις χώρες τοΰ θρησκευτικού άνθρωπου», στο «15ρος Πολίτης», 28 Μαΐου 1986, σ. 45.Μ π ε γ ζ ο ς Μ. Π., «Ή έσχαλογία στο μεταίχμιο θρησκειολογίας και θεολογίας: Ή θεολογική σημασία τής θρησκειολογικής συμβολής τού Mircea Eliade», στο συλλογ. έργο Mircea Eliade προσφορά (1988), σ. 52-74.Νησιώτης Ν. Ά., Παραδόσεις ψυχολογίας της θρησκείας (Δακτυλογραφημένες σημειώσεις), 'Αθήνα χ.χ.Π α π α γ ι α ν ν ί δ ο υ Μαίρη, «Μεταφράζοντας τον Φρόιντ», στην έφημ. «Το Βήμα», 12 Δεκ. 1993, ένθετο «Νέες Εποχές», σ. Β10/20-Β11/21.Que au Ph., «Ή επανάσταση της 'εικονικής πραγματικότητας'», στην έφημ.«Ή Καθημερινή», 19 Σεπτ. 1993, σ. 38 (ανατύπωση άπο «Le monde diplomatique »).Q u i n t ο n A., «Oi δύο φιλοσοφίες τού Wittgenstein: Συζήτηση με τον Bryan Magee», μετφρ. Ζηνοβίας Δρακοπούλου, στο περιοδ. «Εποπτεία» ('Αφιέρωμα στον Λούντβιχ Βιττγκενστάϊν), 97 ('Ιαν. 1985), σ. 75-87.Ramsay Α. W., «Psychology and Literary Criticism», στο «Criterion» 15 (1936), σ. 627-643.Ransom J., «Freud and Literature», στο «Saturday Review of Literature» 1 (1924), σ. 161-162.Reed R., «Psychoanalysis in Literature», στο «Freedom» 5 (1922), σ. 490-491.Rice J. L., Freud's Russia: National identity in the Evolution of Psychoanalysis, New Bronswick, N.J., Transaction, 1993.Rowe W. L., Religious Symbols and God: A Philosophical Study of Tillich's Theology, Chicago and London, The University Chicago Press, 1968, ίδιαίτ. τα κεφάλαια: «Σημεία και Σύμβολα», σ. 97-126 και «Φύση τον θρησκευτικού συμβόλου», σ. 127-170.R u i t e n b e e k Η.Μ. (ed.), Freud As We Knew Him, edited by Hendrik M. Ruitenbeek, Detroit, Mich., Wayne State University Press, 1973.Singer Ρ., Practical Ethics, Cambridge, Cambridge University Press, 1979. Spinks, G. S., Psychology and Religion: An Introduction to Contemporary Views, London, Methuen and Co Ltd., 1963.S p i r i t u s Mundi (Διεθ. Όργ.), «Παγκόσμιον Λεξικον των Έργων 'Επιστήμης, Τέχνης, Φιλοσοφίας», μετφρ. από την έκδοση τοϋ Διεθνούς 'Οργανισμού Spiritus Mundi, α' εκδ., 'Αθήνα, τ. 1-6 (1964-1966): «Jung Carl Gustav», τ. 4, σ. 1684-1686, ίδιαίτ. το έργο του «Μεταμορφώσεις και σύμβολα της ψυχής» (Wandlungen und Symbole der Seele), σ. 1685-1686.Storch W., «Οί σχέσεις τού Βάγκνερ με τις ινδοευρωπαϊκές μυθολογίες» (Διάλεξη 17 Όκτ. 1992). Βλ. Κύκλος Βάγκνερ, Όκτώβριος-Νοέμβριος 1992, Μέγαρο Μουσικής 'Αθηνών, Περίοδος έξορμήσεως 1992-93, έκδ. Μεγάρου Μουσικής 'Αθηνών σε συνεργασία με το Μορφωτικό 'Ίδρυμα 'Εθνικής Τραπέζης, 1992, σ. 53.Σταθάπουλος Δ., «Homo religiosus», 'Επιλογή άπο μελέτες, επιφυλλίδες, δοκίμια (αναθεωρημένα) και πρόσφατες ανέκδοτες εργασίες πάνω στο πανανθρώπινο φαινόμενο τής θρησκείας, 'Αθήνα, έκδ. Στρατή Φιλιππότη, 1981: «Ιστορία και ελευθερία: Μυθικός και ιστορικός άνθρωπος (Κόσμος και ιστορία, ό μύθος τής άενάου επαναλήψεως)», σ. 108-113.— «Προλεγόμενα στα λεγόμενα για τον Mircea Eliade», στο συλλογ. Έργο Mircea Eliade προσφορά (1988), σ. 5-10.T o l s t o i L. Ν., Yunost {Νεότητα, 1855-1856), Sobraniye sochineni ν dvenadtsati tomakh {Συλλογή έργων σε δώδεκα τόμους), Moskva, Gosudanarstvennoye izdatelstvo khudozhestvennoi literatury, (1958-1959), τ. 1 (1958), σ. 185(187)- 338.— Semeinoye schastye {Οικογενειακή ευτυχία, 1859), στην παραπάνω Συλλογή έργων τοϋ Α. Ν. Τολστόι, τ. 3 (1958), σ. 72-150.— Anna Karenina {Άννα Καρένινα, 1873-1877), Polnoye sobraniye sochineni L. Ν. Tolstovo (Απαντα τα έργα τοϋ Α. Ν. Τολστόι), Yubileinoye izdaniye ν 90 tomakh (Ιωβηλαία έκδοση σέ 90 τόμους), Moskva-Leningrad, Gosizdat, (1928-1958), τ. 18(1934), 19(1935), 20(1939) (παρατηρήσεις και σχόλια).— Vlast tmy {Tò κράτος τοϋ ζόφου, 1886), στη δωδεκάτομη Συλλογή έργων τοϋ Τολστόι, τ. 10 (1958), σ. 187-266.— Voskreseniye {Ανάσταση, 1899), στην 'Ιωβηλαία έκδοση των Απάντων τοϋ Τολστόι, τ. 32 και 33 (1936).Urban Β. (Hrsg.), Psychoanalyse und Literaturwissenschaft, Deutsche Texte, Tübingen, Max Niemeyer Verlag, 1973.Voto Β. de, «Freuds Influence on Literature», στο «Saturday Review of Literature» 20 (1939), α 10-11.Wittgenstein L., Logish-Philosophiche Abhandlung/ Tractatus Logico - hilosophicus, London, Kegan Paul, 1922 και 1923 (Μεταγενέστερη έκδοση: trans, by D. F. Pears and B. F. McCuinnes, London, Routledge Kegan Paul, 1961).— (Βιττγκενστάιν Λ.), Διαλέξεις για τή θρησκευτική πίστη, μετφρ. Βαγγέλη 'Αθανασόπουλου, β' έκδοση, 'Αθήνα, έκδ. «Άστρολάβος/Εύθύνη», (1984) 1993, Εισαγωγή, σ. 7-22, Σχόλια - Σημειώσεις, σ. 59-82.Zweig S. (Τσβάιχ Σ.), Είκοσι τέσσερις ώρες από τή ζωή μιας γυναίκας (Vierundzwanzig Stunden aus dem Leben einer Frau), μετφρ. Λ. Καστανάκη, 'Αθήνα, έκδ. Γκοβόστη, χ.χ.'Αναφορές γίνονται στα παρακάτω επίσης έργα τής παγκόσμιας λογοτεχνίας: La Divina Comedia τοϋ Α. D a n t e , Macbeth τον W. Shakespeare, Messias τον F.G. Klopstock, Faust τον J.W. Goethe, Also spach Zarathustra τον F. N i e t z s c h e , Peer Gynt τον Η. Ibsen, Till Damaskus (Προς Δαμασκό) και Jakob brottas (Ό 'Ιακώβ παλεύει) τον Α. Strinberg, The Picture of Dorian Gray τοϋ Oscar Wilde, Das Studenbuch τοϋ R a i n e r Maria Rilke, La belle de jour τον J ο s e p h Kessel κ.ά.