Λόγοι χρήσης και τρόποι ένταξης του υπολογιστή σε τάξεις νηπιαγωγείων : δεδομένα από την Αττική

Part of : Θέματα επιστημών και τεχνολογίας στην εκπαίδευση ; Vol.6, No.1-2, 2013, pages 85-94

Issue:
Pages:
85-94
Author:
Abstract:
Η εργασία αυτή παρουσιάζει ερευνητικά αποτελέσματα αναφορικά με τους λόγους χρήσης και τους τρόπους ένταξης του υπολογιστή σε τάξεις νηπιαγωγείων. Βασικοί παράμετροι της έρευνας ήταν η ύπαρξη και χρήση ενός τουλάχιστον υπολογιστή στην τάξη με τα νήπια, η εθελοντική συμμετοχή των νηπιαγωγών και η διεξαγωγή της χωρίς τεχνητή παρέμβαση. Συμμετείχαν 14 δημόσια νηπιαγωγεία της Αττικής και τα δεδομένα συλλέχθηκαν κυρίως μέσω συνεντεύξεων με τις νηπιαγωγούς και παρατηρήσεων στην τάξη. Οι συχνότερα αναφερόμενοι λόγοι χρήσης του υπολογιστή ήταν η ανάπτυξη δεξιοτήτων (κυρίως γλωσσικών και λεπτής κινητικότητας), η συμβολή του ως κίνητρο στη μάθηση, η χρήση του ως εποπτικού μέσου, η ψυχαγωγία και η υποστήριξη στόχων του προγράμματος σπουδών. Η ένταξη του υπολογιστή στις τάξεις συνέβη, ως επί το πλείστον, καθημερινά στην ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων. Οι δραστηριότητες ήταν ποικίλες, όπως γλωσσικές, ζωγραφικής και παίξιμο παιχνιδιών. Ο ρόλος των νηπιαγωγών αναδείχθηκε ουσιώδης.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
ΤΠΕ, υπολογιστής, νηπιαγωγείο, λόγοι χρήσης, τρόποι ένταξης
Notes:
Περιέχει πίνακες και βιβλιογραφία
References (1):
  1. Clements, D., & Sarama J. (2003). Strip mining for gold: Research and policy in educational technology - Aresponse to ‘Fool’s Gold’. Educational Technology Review, 11(1), 7-69.Dennis, S. (2009). ICT for practitioners. In H. Price (ed.), The Really useful book of ICT in the early years (pp. 119-35).London & N.Y: Routledge.Haugland, S., & Wright, J. (1997). Young children and technology, a world of discovery. New York: Allyn & Bacon.Judge, S., Puckett, K., & Bell, S. (2006). Closing the digital divide: update from the early childhood longitudinalstudy. The Journal of Educational Research, 100(1), 52-60.Keengwe, J., & Onchwari, G. (2009). Technology and early childhood education: A technology integrationprofessional development model for practicing teachers. Early Childhood Education Journal, 37(3), 209-218.Kervin, L., & Mantei, J. (2009). Using computers to support children as authors: an examination of three cases.Technology, Pedagogy and Education, 18(1), 19-32.Leech, N., & Onwuegbuzie, J. (2007). An array of qualitative data analysis tools: A call for data analysistriangulation. School Psychology Quarterly, 22(4), 557-584.Lin, C.-H. (2012). Application of a model for the integration of technology in kindergarten: An empiricalinvetigation in Taiwan. Early Childhood Education Journal, 40(1), 5-17.Ljung-Djärf, A. (2008). To play or not to play – that is the question: computer use within three Swedishpreschools. Early Childhood and Development, 19(2), 330-339.Ljung-Djärf, A., Åberg-Bengtsson, L., & Ottosson, T. (2005). Ways of relating to computer use in preschoolactivity. International Journal of Early Years Education, 13(1), 29-41.McCarrick, K., & Li, X. (2007). Buried treasure: the impact of computer use on young children’s social, cognitive,language development and motivation. AACE Journal, 15(1), 73-95.McKenney, S., & Voogt, J. (2010). Technology and young children: How 4-7 year olds perceive their own use ofcomputers. Computers in Human Behavior, 26(4), 656-664.McKenney, S., & Voogt, J. (2012). Teacher design of technology for emergent literacy: An explorative feasibilitystudy. Australasian Journal of Early Childhood, 37(1), 4-12.NAEYC (1999). National Association for the Education of Young Children Position Statement: technology andyoung children –ages three through eight. Information Technology in Childhood Education, 281-286.Nikolopoulou, K. (2010). Methods for investigating young children’s learning and development with informationtechnology. In A. McDougall, J. Murnane, A. Jones & N. Reynolds (eds.), Researching IT in Education: Theory,Practice and Future Directions (pp.183-191). London: Routledge.Nir-Gal, O., & Klein, P. (2004). Computers for cognitive development in early childhood - the teachers’ role in thecomputer learning environment. Information Technology in Childhood Education, 1(1), 97-119.Parette, H., & Blum, C. (2013). Instructional technology in early childhood: Teaching in the digital age. Baltimore:Brookes.Parette, H., Quesenberry, A., & Blum, C. (2010). Missing the boat with technology usage in early childhoodsettings: A 21st century view of developmentally appropriate practice. Early Childhood Education Journal, 37(5),335-343.Plowman, L., & Stephen, C. (2003). A ‘benign addition’? Research on ICT and pre-school children. Journal ofComputer Assisted Learning, 19(2), 149-164.Plowman, L., & Stephen, C. (2005). Children, play and computers in preschool education. British Journal ofEducational Technology, 36(2), 145-57.Siraj-Blatchford, I., & Siraj-Blatchford, J. (2006). A guide to developing the ICT curriculum for early childhood education.UK: Trentham books.Stephen, C., & Plowman, L. (2008). Enhancing learning with information and communication technologies in preschool.Early Child Development and Care, 178(6), 637-654.Yelland, N. (2005). Curriculum, pedagogies and practice with ICT in the information age. In N. Yelland (ed.),Critical issues in early childhood education (pp. 224-242). UK: Open University Press.Βασιλείου, Ε., & Μικρόπουλος, Τ. (2005). Μαθησιακές δραστηριότητες με υπολογιστή στο νηπιαγωγείο. Πρακτικά3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ «Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη» (σ. 596-604,τόμος Β’). Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.Γεωργούτσου, Μ., Παναγιωτάκη, Μ. Α., & Κόμης, Β. (2013). Εκπαιδευτικό σενάριο για την επεξεργασία κειμένουστην προσχολική ηλικία: Μία μελέτη περίπτωσης. Στο Α. Λαδιάς, Α. Μικρόπουλος, Χ. Παναγιωτακόπουλος,Φ. Παρασκευά, Π. Πιντέλας, Π. Πολίτης, Σ. Ρετάλης, Δ. Σάμψων, Ν. Φαχαντίδης, Α. Χαλκίδης (επιμ.),Πρακτικά Εργασιών 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» της ΕΤΠΕ, ΤμήμαΨηφιακών Συστημάτων, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Πειραιάς, 10-12 Μαΐου 2013.ΕΑΙΤΥ-ΠΙ (2013). Έργο Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Β’ επιπέδου για την αξιοποίηση κι εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτικήπράξη’. Ανακτήθηκε 10 Απριλίου 2013 από http://b-epipedo2.cti.gr/el-GR.Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών.Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.Κόμης, Β. (2010). Επιμορφωτικό υλικό για την εκπαίδευση εκπαιδευτικών. Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου.Πάτρα: ΕΑΙΤΥ.Μικρόπουλος, Τ., & Μπέλλου, Ι. (2010). Σενάρια διδασκαλίας με υπολογιστή. Αθήνα: Κλειδάριθμος.Νικολοπούλου, Κ. (2009). Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Προσχολική Εκπαίδευση: Ένταξη,χρήση και αξιοποίηση. Αθήνα: Πατάκης.Νικολοπούλου, Κ. (2010). Αξιοποίηση του υπολογιστή σε τάξεις νηπιαγωγείων: λόγοι χρήσης και τρόποι ένταξης.Στο Α. Τζιμογιάννης (επιμ.), Πρακτικά 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Οι Τεχνολογίες τηςΠληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση» (τόμος ΙΙ, σ. 505-512). Κόρινθος: ΕΤΠΕ & ΠανεπιστήμιοΠελοποννήσου.Ντολιοπούλου, Ε. (2006). Σύγχρονες τάσεις της προσχολικής αγωγής. Αθήνα: Δαρδανός.Σταυρίδου, Χ., & Καρασαββίδης, Η. (2009). Σχεδιασμός και αξιολόγηση της διαδικασίας αναπλαισίωσης ενόςψηφιακού παιχνιδιού στην προσχολική εκπαίδευση. Στο Π. Πολίτης (επιμ.) Πρακτικά 1ου ΕκπαιδευτικούΣυνεδρίου «Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία» (σ. 169-174), Βόλος: ΕΤΠΕ και ΠΤΔΕ –Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.ΥΠΕΠΘ-ΠΙ (2001). Η Πληροφορική στο Νηπιαγωγείο. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για τοΝηπιαγωγείο, ΦΕΚ 1376-τ. Β’-18/10/2001, 19591-19592.ΥΠΕΠΘ-ΠΙ (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο,Ανακτήθηκε 20 Σεπτεμβρίου 2009 από http://www.pi-schools.gr/programs/depps.ΥΠΕΠΘ-ΠΙ (2012). Πρόγραμμα Σπουδών για τις ΤΠΕ στην Προσχολική και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Ανακτήθηκεστις 20 Ιανουαρίου 2012 από http://ebooks.edu.gr/2013/newps.php.Φεσάκης, Γ. (2008). Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην προσχολική εκπαίδευση, διαστάσεις καιπροοπτικές. Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Διδακτική της Πληροφορικής» (σ. 415-424). Πάτρα. Ανακτήθηκε19 Ιανουαρίου 2011 από http://www.etpe.gr/files/proceedings/21/1223454781_DIDINFO08_415_424.pdf.