Sinn und aufgabe humanistisher bildung
Part of : Πλάτων : περιοδικό της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων ; Vol.ΛΘ, No.77-78, 1987, pages 100-106
Issue:
Pages:
100-106
Parallel Title:
Έννοια και σκοπός της ανθρωπιστικής μορφώσεως
Author:
Abstract:
ΕΙς το άρθρον τούτο ό Εγκριτος Βιενναΐος συγγραφεύς πρώτον επισημαίνει, öτι ή είς τα σχολεία σύγχρονος παραμέλησις τών άνθρωπιστικών-κλασσικών σπουδών είναι αποτέλεσμα τοΰ υλιστικού και ωφελιμιστικού πολιτικού 'ρεύματος. Κρίνει παρήγορον την èVcovov άντίδρασιν τών μεγάλων φυσικών, μεγάλων λογοτεχνών και έξοχων οικονομολόγων, οϊτινες βλέπουν τήν ανάγκην να απαλλαγή ή παιδεία άπο το πνεύμα τής στενότητος και να στηριχθή είς τήν άνθρωπιστικήν κλασσική ν κατεύθυνσιν, πού είναι το στήριγμα τής αυτονόμου σκέψεως και τής ελευθέρας διαμορφώσεως του" άτομου είς ύπεύθυνον προσωπικότητα. Είτα αναλύει τάς φάσεις τής ανθρωπιστικής παιδείας, είς τήν άρχαίαν εποχή ν, τήν Άναγέννησιν και τους νεωτάτους χρόνους. Και τον χαρακτήρα αυτής: το βλέμμα προς το όλον. Διασαφεί ότι ό σκοπός της θα έπιτευχθή μέ τήν διδασκαλίαν τών δύο κλασσικών γλωσσών, δια τής οποίας και μόνον διαπλάσσεται και φωτίζεται το πνεύμα τοΰ νέου και ανάγεται ούτος είς αύτόνομον προσωπικότητα. Καταδικάζει απολύτως τήν δια μεταφράσεων άποκλειστικήν μόρφωσιν. Ή μετάφρασις δέν μορφώνει, διότι δια τής παρεμβολής τού μεταφραστοΰ ό νέος δέχεται παθητικώς ίδέας τρίτων. Αυτό αποτελεί manipulation, προπαγάνδαν, πλύσιν εγκεφάλου. Μόνον ή ιδία προσπάθεια αποδόσεως τών λόγων τού συγγραφέως αποτελεί αύτόνομον και ένεργητικόν έργον. Ή μετάφρασις απονεκρώνει τό πνεύμα τοΰ μαθητού. Έν τέλει παρατίθεται ή μαρτυρία δύο εξεχόντων οίκονομικών παραγόντων δτι σήμερον δια τα υψηλά οικονομικά λειτουργήματα αναζητούνται πρόσωπα μέ κλασσικήν μόρφωσιν, μορφωθέντα μέ πρόγραμμα πού ολοκληρώνει το άτομον μέ προβολήν τών ηθικών άξιων και παγκοσμιότητα θεωρήσεως, αγαθά πού προσφέρει ή αρχαία Ελλάς μέ τους ποιητάς της, τους φιλοσόφους, τους συγγραφείς και τους καλλιτέχνας της.
Subject (LC):