The universal and the individual in Aristotle's theory of knowledge

Part of : Πλάτων : περιοδικό της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων ; Vol.ΚΒ, No.43-44, 1970, pages 181-193
PDF
Ccbyncnd

Issue:
Pages:
181-193
Author:
Abstract:
Ό σ. άφορμήν λαμβάνων έκ των κρίσεων τού D. J. Allan επί απορίας του 'Αριστοτέλους εν Μ. τ. φυσικά Μ 1087α 10—12, ότι υπάρχει ασυνέπεια καί ασάφεια είς τους ένταυθα όρους και γενικώς εις το όλον σύστημα του 'Αριστοτέλους, προβαίνει εις έξέτασιν τών εν σχέσει προς το χωρίον τουτο φιλοσοφικών όρων : καθόλου, κα&' έκαστο ν, μορφή, ουσία, γένος, είδος, τι ην είναι, κλπ. ου μόνον εις τα Μ. τ. φυσικά, άλλα και είς τά Τοπικά και τάς Κατηγορίας. 'Επικαλείται επίσης και τάς αντιλήψεις τοϋ Cheng - Hwan - Chen, δστις ευρίσκει ότι έρμηνείαι τίνες εις τά Φυσικά και τά Μ. τ. φυσικά Λ εμφανίζονται είς τάς Κατηγορίας διαφόρως, ήτοι παρουσιάζουν αντίθεσιν μερικήν ώς προς το ποιόν, ποσόν κλπ., παρατηρεί όμως ότι οι ορισμοί τών Κατηγοριών δέν ειναι οί μοναδικοί, και ενδεχομένως ή διαφορά προέρχεται καί έκ γενετικών λόγων, ήτοι ότι διαφοραί τίνες θεμελιωδών αντιλήψεων του 'Αριστοτέλους παρουσιάζουν έξέλιξιν φυσικήν άπο τοϋ ενός εργου είς άλλο. Το συμπέρασμα της όλης έρεύνης τοϋ συγγραφέως συγκεντροϋται είς πέντε σημεία, α') ότι το πρόβλημα του καθόλου και τοϋ καθ' εκαστον παρ' Άριστοτέλει είναι πολυπλοκώτερον ή όσον ό Allan νομίζει, β') "Οτι άντικείμενον της επιστήμης είναι ή μορφή, ήτις δεν είναι διάφορος εις τά καθ' εκαστον υποκείμενα, άλλα ή αύτη λόγω καί όχι αριθμώ, γ') ότι το καθ' όλου δέν είναι ουσία, άλλα μία τάξις είτε γένους είτε είδους, εν παρά τά πολλά, ενώ ή μορφή είναι εν κατά πολλών, ήτοι απλή έννοια περιλαμβανομένη είς τά καθ' εκαστον υποκείμενα. δ') ότι το γένος είναι το ύλικόν στοιχείον της μορφής, το δυνάμει ού ή μορφή γίνεται ενεργεία, ε') Επομένως καίτοι το καθόλου δέν είναι ουσία καί καίτοι ή Επιστήμη είναι έκ της ουσίας, ή 'Επιστήμη είναι του καθόλου. Ή άπάντησις δέ αύτη δέν είναι εκπληκτική ώς ό Allan νομίζει, λαμβανομένων ύπ' όψει τών σχετικών κειμένων όλου τού συστήματος τού Αριστοτέλους.
Subject:
Subject (LC):