La consécration à la Philosophie ou la Philosophie comme consécration? : (Compte rendu d'une investigation sur la notion de salut chez Platon)

Part of : Πλάτων : περιοδικό της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων ; Vol.ΚΘ, No.57-58, 1977, pages 247-252
PDF
Ccbyncnd

Issue:
Pages:
247-252
Author:
Abstract:
H μελέτη αυτή παρουσιάζει τα βασικά ειδολογικά στοιχεία της προβληματικής της σωτηρίας εις τον Πλάτωνα εις το έπίπεδον της ψυχής καί τής Πολιτείας. "Η πλατωνική έννοια τής σωτηρίας έχει τριπλό σημαντικον φορτίον : γνωστικόν, ηθικόν και θρησκευτικόν. Καί εις το έπίπεδον τη ψυχής καί εις το έπίπεδον τής πολιτείας καί εις εκείνο τής θρησκευτικής ζωής αποκαλύπτεται έδρασμένη εις μίαν δυναμικήν σύλληψιν του άνθρωπου. Τόσον άπο ανθρωπολογικής απόψεως όσον καί άπο τήν σκοπιάν τής ηθικής Φιλοσοφίας ή πλατωνική έννοια τής σωτηρίας αποτελεί έξίσωσιν με τήν ίδέαν της συνειδητής ύπεραναβάσεως του ανθρωπίνου όντος. Δίδομεν εδώ προβληματικά τα στοιχεία τής θρησκευτικής θεωρήσεως τής σωτηρίας, έπισημαίνομεν δηλαδή τάς δυσχέρειας τής προβληματικής εις το έπίπεδον τής σχέσεως θείου καί άνθρωπου : ή θεώρησις του Πλάτωνος χαρακτηρίζεται αμφίσημος ή αμφισημία όμως αίρεται, αν ή προβληματική τής σωτηρίας άντιμετωπισθή με τήν κατηγορικήν προσταγήν τής «ορθής φιλοσοφίας», πού διέπει καί εις το θρησκευτικόν έπίπεδον τήν πλατωνικήν διδασκαλίαν. Εις το πρώτον μέρος τής μελέτης, όπου άναλύομεν τήν ατομικότητα τής σωτηρίας, άνασυγκροτουμεν τάς δυνατότητας διά σωτηρίαν καί αναφερόμεθα εις τον πλατωνικον άπολογισμον των σωσμένων. Με τήν ιδίαν μέθοδον έρευνώμεν τήν εννοιαν τής σωτηρίας είςτο έπίπεδον των διυποκειμενικών σχέσεων. Το συμπέρασμα είναι ότι εις τον Πλάτωνα έχομεν άξιοκρατικήνθεώρησιν της εννοίας του όλου, όπως φαίνεται εις τήν προβληματικήν τής σωτηρίας. «Ή ιδέα του όλου είναι : αρχή οντολογική, . . . δηλωτική τής όλότητος" είναι αρχή της όλοκρατίας" (το όλον του ολοκληρωτισμού αντιστρατεύεται τήν «άκεραίαν πραγμάτωσιντου άνθρωπου») είναι αφηρημένη έννοια, όπως εις τον έγελιανον ίδεαλισμον ή προσπάθεια συλλήψεως του όλου περιεχομένου, όπως εις τον διαλεκτικον ύλισμόν. Άλλα υπάρχει ακόμη ενα όλον, πού καί αυτό ορίζει τήν φιλοσοφικήν ζωήν : το όλον τής ιεραρχικής σκέψεως του Πλάτωνος».
Subject:
Subject (LC):