Métaphysique et Nihilisme

Part of : Πλάτων : περιοδικό της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων ; Vol.ΚΣΤ, No.51-52, 1974, pages 223-229
PDF
Ccbyncnd

Issue:
Pages:
223-229
Author:
Abstract:
Πώς αντιλαμβάνεται ό Heidegger τον μηδενισμών καί ποία ή σχέσις τούτου προς την μεταφυσικήν ; 'Ιδού ή προσπάθεια της παρούσης συντόμου μελέτης. Άφορμήν διά τον φιλόσοφον του Freiburg δίδει ο λόγος του Nietzsche : «ό Θεός είναι νεκρός» καί ή γενικωτέρα στάσις του τραγικού αύτού φιλοσόφου έναντι της μεταφυσικής. Εις το ογκώδες έργον του περί Nietzsche, το όποιον έγράφη μεταξύ 1936—1940 καί έδημοσιεύθη το 1961, καί είς την συντομωτέραν μελέτην του « Ό λόγος του Nietzsche : Ό Θεός είναι νεκρός», ή οποία έγράφη το 1943, ασχολείται, διεξοδικώς με τας επιπτώσεις της αφοριστικής αυτής θέσεως και τα αίτια τα όποια την προεκάλεσαν. Αί απόψεις του Nietzsche αποτελούν την συνεπεστέραν άπόληξιν του δυτικού οδοιπορικού της σκέψεως εκφραζόμενου ώς λογικής και ώς μετατροπής του Θεού τής πίστεως εις μεταφυσικήν. Αί κατηγορίαι τής πείρας μετατρεπόμεναι εις άντικειμενικήν λογικήν έχουν ώς αποτέλεσμα τήν δημιουργίαν ένας χωρισμού μεταξύ ζωής ώς πράξεως και θεωρίας ώς μεταφυσικής. Ό Nietzsche κατ" αυτόν τον τρόπον είναι απολύτως συνεπής αρνούμενος τον Θεον τής δυτικής μεταφυσικής και τών λογικών κατηγοριών. Εις τοιούτου είδους Θεός δεν είναι ειμή νεκρός. Η πρότασις του Heidegger αποτελεί προσπάθειαν υπερβάσεως τής «λογικής» του λόγου. Ό μηδενισμός δηλονότι αποτελεί τήν συνεπή στάσιν του άγωνιώντος άνθρωπου προ τής έκλογικεύσεως του Θείου (ώς μεταφυσικής). Ό μηδενισμός αποτελεί τήν λήθην τής Λήθης, τήν άρνησιν τής καταρρίψεως του συστήματος. 'Αποτελεί παραλλήλως τήν άντίστασιν τής δυτικής σκέψεως προ τής κατάνοήσεως του τέλους της, τής ανικανότητας της να ιδη, να «άντιληφθή» το είναι χωρίς να το άντικειμενοποιήση εντός τών άξιων. Τί άλλο μένει εις τήν σκέψιν έκτος τής δυνατότητος να άπολεσθή ώς λήθη διά να έπανεύρη εις αυτήν τον ιστορικόν λόγον τής 'Αληθείας, ή οποία αποκαλύπτεται με τήν έπίκλησίν της ;
Subject:
Subject (LC):